Monitoring aanleg Botlekspoortunnel; door middel van Earth Pressure Balance
https://www.cob.nl/document/monitoring-aanleg-botlekspoortunnel-door-middel-van-earth-pressure-balance/
Auteur: COB
Uitgever: COB
Uitgave: 6 oktober 2003 | Geüpload op: 1 mei 2016
Door de uitvoeringscommissie F300, met bijbehorende deelcommissies F310, F320, F330 en F340, is in de periode 1998 tot en met 2003 een omvangrijk praktijkonderz...>>
Samenvatting
Door de uitvoeringscommissie F300, met bijbehorende deelcommissies F310, F320, F330 en F340, is in de periode 1998 tot en met 2003 een omvangrijk praktijkonderzoek uitgevoerd tijdens de aanleg van de tweede geboorde tunnel in Nederland, de Botlekspoortunnel. Als vervolg op het praktijkonderzoek bij de Tweede Heinenoordtunnel (K100) is bij de start van dit onderzoek een viertal thema’s gedefinieerd, t.w. TBM (Earth Pressure Balance (EPB)-methode), Dynamisch Gedrag, Geotechniek en Montagespanningen & Dwarsverbindingen. Deze thema’s hebben als leidraad gediend bij de uitvoering van het onderzoek.
De Botlekspoortunnel maakt onderdeel uit van de Havenspoorlijn van de Betuweroute, de goederenspoorlijn die vanaf de Rotterdamse haven tot aan de Duitse grens loopt. De Botlekspoortunnel bestaat uit twee geboorde tunnelbuizen met elk een lengte van circa 1800 meter, waarvan de constructie wordt gevormd door gesegmenteerde ringen van geprefabriceerd gewapend beton met een breedte van 1500 mm en een dikte van 400 mm. De inwendige diameter van de tunnel bedraagt 8.65 meter.
Bij het opstellen van de specificaties van de Botlekspoortunnel is rekening gehouden met het uitvoeren van de vele metingen die een praktijkonderzoek met zich meebrengt. In het zogenaamde prestatiebestek waren dan ook al vele metingen voorgeschreven zoals zettingsmetingen aan maaiveld en in de ondergrond en metingen in de TBM. COB F300 heeft veel gebruik gemaakt van deze metingen. Daarnaast zijn vele additionele metingen uitgevoerd om data te verzamelen voor het oplossen van de specifieke onderzoeksvragen.