M342 – Platform ondergronds logistiek systeem – HDWF voor tunnelbouw
Auteur: VWS Geotechniek
Uitgever: VWS Geotechniek
Uitgave: 8 juli 1999 | Geüpload op: 1 mei 2016
Het ondergronds logistiek systeem (OLS) is een ondergrondse verbinding van Aalsmeer naar Hoofddorp met aansluitingen op Schiphol. Het trace van de tunnel is ver...>>
Samenvatting
Het ondergronds logistiek systeem (OLS) is een ondergrondse verbinding van Aalsmeer naar Hoofddorp met aansluitingen op Schiphol. Het tracé van de tunnel is verdeeld in vier stukken. Vanaf Aalsmeer wordt het eerste gedeelte uitgevoerd als boortunnel en daarna komen afwisselend een cut & cover tunnel, een boortunnel en een cut & cover tunnel. De tunnel delen gaan ondergronds in elkaar over.
De delen van het OLS die worden uitgevoerd als cut & cover tunnel worden in dit rapport beschreven. Voor een aantal tunnel varianten wordt berekend wat de dimensies van de wanden zijn, hoe diep de bouwput moet worden en op welke manier de put afgesloten wordt voor water. In dit rapport zijn twaalf varianten onderzocht.
Uitgangspunt bij deze studie is de toepassing van diepwanden. Dit omdat deze studie deel uitmaakt van het ontwerpalternatief waarbij de nieuw te ontwikkelen Horizontale Diepwand Freesmachine (HDWF) op haalbaarheid getest wordt. Nadat de basisengineering van de HDWF in concept gereed is en de uitvoering methodisch en logistiek vast staat, zal een tweede rapportage volgen waarin de economische haalbaarheid vaststaat. Deze rapportage zal het resultaat zijn van een studie waarin de aspecten tijd, kosten en uitvoeringsrisico’s van combiwanden, diepwanden (traditioneel) en HDWF-wanden worden vergeleken.