Risicomanagement
Veiligheid
Rookverspreiding in ruimten – Afdeling binnenklimaat
Auteur: H.B. Bouwman et al.
Uitgever: TNO
Uitgave: 1974 | Geüpload op: 1 mei 2016
Het doel van dit onderzoek is om aan te geven op welke steek de ventilatieopeningen en op welke streek de vluchtopeningen in een trein aangebracht moeten worden...>>
Samenvatting
Het doel van dit onderzoek is om aan te geven op welke steek de ventilatieopeningen en op welke streek de vluchtopeningen in een trein aangebracht moeten worden, zodat passagiers na een noodremming in de tunnel de trein binnen 5 minuten kunnen verlaten en in veiligheid gebracht kunnen worden.
Met een korte oriëntatie bleek aan TNO dat de kans op slachtoffers door treinbrand in de Schipholtunnel aanzienlijk kleiner is dan de meeste andere ongevalskansen in het verkeer of bij andere categorieën ongevallen door brand, zodat het de vraag leek of kosten voor het nemen van maatregelen ter beveiliging van de passagiers in de Schiphol tunnel landelijk gezien niet beter in andere beveiligingsmaatregelen zouden kunnen worden geïnvesteerd in andere onveiligheidsgebieden.
Na melding van deze overwegingen aan de NS heeft de NS aan TNO uitdrukkelijk verzocht zich niet bezig te houden met de vraag of de gevaarkansen groot genoeg geacht moeten worden om welke maatregelen dan ook te nemen, maar zich uitsluitend te beperken tot de vraag: Als er maatregelen ter verbetering van de veiligheid zouden worden verlangd, bijv. door de overheid, wélke maatregelen komen dan in aanmerking en welk effect wordt daarmede bereikt.”