Second opinion stabiliteit tunnelsleuf – Tweede Beneluxtunnel
https://www.cob.nl/document/second-opinion-stabiliteit-tunnelsleuf-tweede-beneluxtunnel/
Auteur: Albert Gerrits
Uitgever: Rijkswaterstaat
Uitgave: 26 november 1999 | Geüpload op: 1 mei 2016
In deze memo zijn ervaringen van andere tunnels en projecten en bevindingen, hieruit getrokken conclusies en aanbevelingen naar aanleiding van vragen over de st...>>
Samenvatting
In deze memo zijn ervaringen van andere tunnels en projecten en bevindingen, hieruit getrokken conclusies en aanbevelingen naar aanleiding van vragen over de stabiliteit van de zinksleuf en de Eerste Beneluxtunnel bij het ontwerp en uitvoering van de Tweede Beneluxtunnel opgenomen. Naast de stabiliteit van de zinksleuf en de Eerste Beneluxtunnel komt ook de stabiliteit van de steensortering aan bod.
Het ontwerp van de Tweede Beneluxtunnel onder de Nieuwe Maas bestaat uit een afgezonken tunnel die pal naast de bestaande Beneluxtunnel zal komen te liggen. Voor de aanleg van de Tweede Beneluxtunnel is het nodig een sleuf dwars op de vaargeul te baggeren waarin de tunnelelementen afgezonken kunnen worden.
Ten behoeve van het ontwerp en de uitvoering van de Tweede Beneluxtunnel heeft het Waterloopkundig laboratorium de studie ‘Tweede Beneluxtunnel’ uitgevoerd (Eysink et al., 1995). In het rapport van deze studie wordt o.a, een voorspelling gedaan van de te verwachten sedimentatie van de te baggeren zinksleuf.
Het ontwerp en de uitvoering van de Tweede Beneluxtunnel wordt onder leiding van de onderafdeling Tunnelbouw van de hoofdafdeling Droge Infrastructuur (DI) van de aouwdienst uitgevoerd. De onderafdeling Tunnelbouw heeft in deze fase aan de onderafdeling Natte Waterbouw van de Hoofdafdeling Waterbouw (Wa) gevraagd om een second opinion rn.b.t, de voorspellingen die in het WL rapport gedaan worden over de stabiliteit van de sleuf en om een advies te geven of er mitigerende maatregelen nodig zijn om het blootkomen van de bestaande Beneluxtunnel te voorkomen, en zo ja welke.