Het voorspellen en beoordelen van de trillingsemissie tijdens de bouwen exploitatie van de Groene Harttunnel als dubbelsporige tunnel....>>
Samenvatting
In het kader van de aanleg van de HSL-Zuid tussen de Does, gemeente Leiderdorp en Westeinde, gemeente Rijnwoude, is een tunnel gepland teneinde het Groene Hart te sparen. De tunnel zal als geboorde tunnel worden gebouwd. Op twee plaatsen, bij de Oude Rijn en bij Westeinde kruist de tunnel lintbebouwing. Hier bevindt zich bewoning op korte afstand van de tunnel.
Zowel de bouw als de exploitatie van de Groene Hart tunnel zal leiden tot trillingsemissie vanuit de tunnel. Tijdens de exploitatie van de tunnel zullen HST passages trillingen veroorzaken in de tunnel en ondergrond. Tijdens de bouw zijn de twee voornaamste bronnen de tunnelboormachine (TBM) en de werktreinen. De trillingsuitbreiding door de bodem naar de omliggende bebouwing kan mogelijk tot hinder of schade leiden. Daarnaast kunnen de trillingen in de woningen leiden tot laagfrequent geluid.
In opdracht van de Projectorganisatie HSL Zuid heeft TNO Bouw in 1998 op basis van de gegevens van het zogenaamde referentie-ontwerp van de Groene Hart tunnel prognoses afgegeven ten aanzien van de te verwachten trillingsniveaus in de omgeving als gevolg van bovengenoemde bronnen. Op basis van aanbevelingen in is aanvullend onderzoek uitgevoerd. Dit aanvullend onderzoek betrof een overdrachtsmeting op diepte en een verfijnde modellering van de overdracht van bodem naar vloeren bij woningen op staal. De aanvullingen hebben geresulteerd in aangescherpte prognoses voor de trillingsniveaus in de omgeving bij het referentieontwerp.
Het referentieontwerp bestaat uit twee enkelsporige tunnels. De uitvoerende partij, Consortium Bouygues-Koop, heeft er voor gekozen om de tunnel uit te voeren als een dubbelsporige geboorde tunnelbuis. Door zijn afmetingen (ca. 15 m) is dit voor de trillingsemissie een wezenlijk andere situatie, zowel in de bouw- als exploitatie-fase.