Op basis van een door Grondmechanica Delft in overleg met de Bouwdienst Rijkswaterstaat en de Tunnel Combinatie Heinenoord (TCH) opgesteld plan heeft Grondmecha...>>
Samenvatting
Op basis van een door Grondmechanica Delft in overleg met de Bouwdienst Rijkswaterstaat en de Tunnel Combinatie Heinenoord (TCH) opgesteld plan heeft Grondmechanica Delft in periode 20 april 1994 t/m 8 juni 1994 het definitieve grondonderzoek uitgevoerd voor de langzaam-verkeerstunnel te Heinenoord (LVTH).
Dut concept-rapport geeft het feitelijke verslag van dit in situ onderzoek weer. Separaat volgt nog het Meetverslag Laboratoriumonderzoek. De interpretatie van de meetresultaten en het geotechnisch profiel worden onder separate opdracht afzonderlijk gerapporteerd.
Het grondonderzoek heeft bestaan uit de uitvoering van sonderingen, waarvan een deel met waterspanningsmeting, puls boringen met ongeroerde monsterafname, Begemann boringen, pressiometer proeven, dilatometer proeven, elektrische dichtheidsmetingen, monopool-doorlatendheidsmetingen, vinproeven en het plaatsen van een peilbuis. Op 82 locaties is onderzoek uitgevoerd, deels op land, deels in de Oude Maas/ Voor het bereiken van de vereiste diepten is zowel gebruik gemaakt van steunbuizen als van geforceerde wrijvingsreductie.
Een diversiteit aan materieel is ingezet, waaronder een ballastwagen, twee rupsvoertuigen, een wieltrekken, een boorwagen en het boorschip ms. Zwarte Meer, waarop tevens een boorwagen en een losse sondeerstelling waren geplaatst. Tevens is op het water assistentie verleend door een vaartuig van de Scheepvaartdienst van Rijkswaterstaat. Naast de plaatsbepaling met theodoliet is op het water gebruik gemaakt van het gps satelliet-navigatiesysteem.
Na overleg met de Bouwdienst en TCH is besloten om voor de locaties in de taluds in de Oude Maas voor het eerst in een project een nieuwe, hoogwaardige afdichtmethode voor de sondeergaten toe te passen. Hierbij wordt na de sondering tijdens het terugtrekken een cement-bentoniet mengsel in het achterblijvende gat geïnjecteerd.
Op enkele plaatsen is door de grondslag of door obstakels zowel boven als onder maaiveld of bodem het oorspronkelijke bestek aangepast in overleg met de geotechnisch adviseur en de Bouwdienst. Een enkele maal moest een proef tweemaal worden uitgevoerd om de vereiste diepte te bereiken.