K330 – Praktijkonderzoek Botlekspoortunnel – Spanningen en deformaties ondergrond.
https://www.cob.nl/document/predicties-k330-gt-praktijkonderzoek-botlekspoortunnel-spanningen-en-deformaties-ondergrond-k300-w-019/
Auteur: Ir. C.J.J. Zimmerman, Ir. R. Peters, Ir. L.E.B. Saathof en B. Zafari MSc
Uitgever: CUR/COB
Uitgave: 9 mei 2000 | Geüpload op: 1 mei 2016
Dit rapport bevat de predicties van de deformaties en spanningen in de ondergrond ten gevolge van het tunnelboorproces ter plaatse van zes meetkruizen in het tr...>>
Samenvatting
Dit rapport bevat de predicties van de deformaties en spanningen in de ondergrond ten gevolge van het tunnelboorproces ter plaatse van zes meetkruizen in het tracé van de Botlekspoortunnel. Het omvat een toelichting bij en onderbouwing van de gefaseerde 2D EEM-(Plaxis)berekening met gebruikmaking van het Hardening Soil model en toepassing van groutdrukken volgens het zogenaamde groutdrukmodel.
In het kader van het CUR/COB uitvoeringsprogramma ”Boren in zachte grond” vindt voor het praktijkproject Botlekspoortunnel intensieve monitoring plaats. De predicties vormen een onderdeel van het monitoring programma voor het aandachtsgebied “Spanningen en deformaties in de ondergrond “en hebben als doel om, met gebruikmaking van het beschikbare instrumentarium en door verdere ontwikkeling daarvan, de resultaten van metingen en experimenten te voorspellen. Daarbij wordt nagestreefd het inzicht in het grondgedrag bij verschillende omstandigheden van het boorproces te vergroten.
De fasen van het bouwproces van de boortunnel vanaf de initiële toestand tot en met de consolidatie na het gereedkomen van de tunnel zijn in de berekening opeenvolgend in rekening gebracht vanwege de mogelijkheid die dit bood om het effect van het grouten, door middel van het zogenaamde groutdrukmodel (dat eveneens in CUR/COB verband is ontwikkeld), bij de predicties te betrekken. Op deze wijze kon het effect van variatie in de groutdrukverdeling worden onderzocht.
De bijlage van dit documenten zijn los gebundeld en te vinden als K330 – Praktijkonderzoek Botlekspoortunnel – Predicties Spanningen en deformaties van de ondergrond Bijlagen.