(Geo)hydrologie
Bodem- en grondonderzoek
F502 – Invloed tussen twee geboorde tunnels Pannerdensch Kanaal
https://www.cob.nl/document/invloed-tussen-twee-geboorde-tunnels-pannerdensch-kanaal/
Auteur: R.H. Gerritsen, T. Linthof,
Uitgever: Tunnel Engineering Consultants
Uitgave: 12 maart 2003 | GeĆ¼pload op: 1 mei 2016
In het kader van het 'Praktijkonderzoek Pannerdensch Kanaal (F500)' wordt in deelcommissie F502 onderzoek verricht met als doel het bepalen van de onderlinge in...>>
Samenvatting
In het kader van het ‘Praktijkonderzoek Pannerdensch Kanaal (F500)’ wordt in deelcommissie F502 onderzoek verricht met als in het projectplan opgesteld doel: het bepalen van de onderlinge invloed tussen twee tunnelbuizen bij een kleine tussenafstand, gelegen in een homogeen zandpakket. Er is opdracht gegeven predicties uit te voeren van het interactiegedrag tussen de twee tunnelbuizen. De nadruk ligt hierbij op het voorspellen van de spanningen in de grond rondom de eerste tunnelbuis en het voorspellen van de vervormingen van de lining van deze buis onder invloed van het boren van de tweede tunnelbuis op circa 0,5 keer de tunneldiameter afstand. Hoewel het boren van een tunnel in werkelijkheid een driedimensionaal proces is, is uit budgetoverwegingen besloten om de predicties uit te laten voeren middels een tweedimensionaal eindige-elementen-model.
Bij het opzetten van de modellering is gebruik gemaakt van een dubbelring-model, waarbij het grout in een aparte ring rondom de tunnelbuis is gemodelleerd. Opvallend is dat in de uitgevoerde literatuurstudie enkel gevallen zijn gevonden van horizontale ovalisatie, terwijl bij metingen bij boortunnel Pannerdensch Kanaal het tegenovergestelde is waargenomen. Er wordt voorspeld dat bij de passage van de conische tunnelboormachine de ovalisatie van buis 1 iets zal afnemen, en tijdens de staartspleetinjectie van buis 2 de ovalisatie van buis 1 iets zal toenemen. Gezien de meetnauwkeurigheid van de instrumentatie en de verwachte kleine verplaatsingen wordt verwacht dat de verandering van de ovalisatie van buis 1 net meetbaar zal zijn.