Metingen van de maximale trillingen op maaiveld ten gevolge van het boren van de Botlek Tunnel
https://www.cob.nl/document/metingen-van-de-maximale-trillingsnelheden-op-maaiveld-tengevolge-van-het-boren-van-de-botlek-tunnel/
Auteur: MSc G. Esposito, Dr. ir. G.P.C. van Oosterhout
Uitgever: TNO
Uitgave: 17 januari 2000 | Geüpload op: 1 mei 2016
In het kader van de aanleg van de Betuwelijn is een tunnel gepland onder de rivier Botlek nabij Hoogvliet De tunnel wordt als geboorde tunnel gebouwd. Aan de we...>>
Samenvatting
In het kader van de aanleg van de Betuwelijn is een tunnel gepland onder de rivier Botlek nabij Hoogvliet De tunnel wordt als geboorde tunnel gebouwd. Aan de westelijke oever van de rivier Botlek, is een COB testterrein waar drie prefab palen geïnstalleerd zijn. De palen zijn nabij het tracé van de zuidelijke boortunnel geslagen. De palen zijn geïnstalleerd om het effect van tunnel op een bestaande fundering te bestuderen.
Zowel de bouw als de exploitatie van de Botlek tunnel zal leiden tot trilling emissie vanuit de tunnel. Tijdens de exploitatie van de tunnel zullen goederentreinpassages trillingen veroorzaken in de tunnel en ondergrond. Tijdens de bouw zijn de twee voornaamste bronnen de tunnelboormachine (TBM) en de werktreinen. In opdracht van de Projectorganisatie HSL Zuid heeft TNO Bouw een meting uitgevoerd waarmee de trillingsniveaus op maaiveld en op de paalkoppen tijdens passage van de TBM zijn vastgesteld. Het effect van de installatie van 7 tunnelringen zijn gemeten. Hiermee kan de effectieve maximale snelheid berekend worden als functie van de afstand tot het boorfront Met de gemeten, effectieve maximale snelheden is het effect van de passage van TBM bestudeerd en de volgende conclusies zijn hieruit getrokken.