Orienterende bepaling van het constructie gedrag van belaste betonnen tunnelsegmenten
https://www.cob.nl/document/orienterende-exp-bepaling-van-het-constr-gedrag-van-belaste-betonnen-tunnelsegmenten/
Auteur: C. Both
Uitgever: TNO
Uitgave: 27 april 2000 | Geüpload op: 1 mei 2016
Het onderhavige onderzoek richt zich op het toevoegen
van een bepaalde hoeveelheid polypropyleen (PP) vezels aan beton en kan onder bepaalde omstandigheden het...>>
Samenvatting
Het ontwerp van de tunnel onder het Groene Hart ten behoeve van de HSL-zuid bestaat uit een geboorde tunnel, waarvan de constructie bestaat uit gewapende betonnen segmenten. Het beton is van hoogwaardig kwaliteit. Het onderhavige onderzoek richt zich op het toevoegen van een bepaalde hoeveelheid polypropyleen (PP) vezels aan beton en kan onder bepaalde omstandigheden het gedrag bij brand gunstig beïnvloeden, in de zin dat (voortschrijdend explosief) afspatten kan worden beperkt of zelfs geheel voorkomen. Hiermee kan een kosteneffectief alternatief voor hitte werende bekleding ontstaan.
De brandproeven zijn uitgevoerd op halve Westerschelde tunnelsegmenten op ware grootte, welke -op de toevoeging van de PP-vezels na-geheel zijn vervaardigd volgens het productieproces, zoals toegepast bij de vervaardiging van de in de Westerschelde tunnel in te bouwen segmenten. Om de spanningen ten gevolge van de uitwendige belastingen in gerede toestand van de tunnel te stimuleren, is na het vervaardigen een inwendige voorspanning aangebracht. Hiervoor zijn de segmenten enigszins gemodificeerd door omhullingsbuizen en extra splijtwapening aan te brengen.