Risicomanagement
Veiligheid
Wet- en regelgeving / beleid
Het RWSQRA-model voor wegtunnels deel 1
Auteur:
Uitgever: Rijkswaterstaat Bouwdienst Steunpunt Tunnelveiligheid
Uitgave: 28 april 2006 | Geüpload op: 1 mei 2016
Voor de berekening van risico's in tunnels voor wegverkeer heeft het Steunpunt Tunnelveiligheid een model voor kwantitatieve risicoanalyse (QRA) ontwikkeld....>>
Samenvatting
De verplichting tot het opstellen van risicoanalyses voor wegtunnels ligt onder meer verankerd in de Richtlijn 2004/54/EG van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 inzake minimumveiligheidseisen voor tunnels in het Trans-Europese wegennet. Het begrip risicoanalyse is in artikel 13 van die richtlijn als volgt gedefinieerd: “Een risicoanalyse is een analyse van de risico’s van een gegeven tunnel, waarbij rekening wordt gehouden met alle ontwerpaspecten en verkeersomstandigheden die van invloed zijn op de veiligheid.”
De lidstaten worden verplicht voor de analyse een gedetailleerde en duidelijk omschreven methodologie te gebruiken, die beantwoordt aan de best beschikbare praktijken. De Europese Commissie moet worden geïnformeerd over de toegepaste methodologie. Indien nodig zal de Europese Commissie uiterlijk op 30 april 2009 voorstellen doen voor de invoering van een algemene geharmoniseerde methodologie voor risicoanalyse. In Nederland is besloten om zowel de kwantitatieve risicoanalyse als de scenarioanalyse als gelijkwaardige en elkaar aanvullende methodieken te hanteren om aan te tonen dat aan alle tunnelveiligheidseisen is voldaan en het gewenste veiligheidsniveau wordt bereikt.
Dit rapport, getiteld ‘Het RWSQRA-model voor wegtunnels, versie 1.1’ vormt de eerste stap op weg naar een gestandaardiseerde methodiek voor kwantitatieve risicoanalyse. Dit QRA-model is ontwikkeld door het Steunpunt Tunnelveiligheid van Rijkswaterstaat Bouwdienst. Daarnaast bestaat de ‘Leidraad Scenarioanalyse voor Ongevallen in Tunnels, Deel 1: Wegtunnels’ als de eerste stap op weg naar een gestandaardiseerde methodiek voor scenarioanalyse. Deze beide rapporten geven dus inhoud aan het wettelijke instrument risicoanalyse.
Deel 2 waarin de achtergronden van het QRA-model kan hier gevonden worden.