Voor de berekening van risico's in tunnels voor wegverkeer heeft het Steunpunt Tunnelveiligheid een model voor kwantitatieve risicoanalyse (QRA) ontwikkeld, dit...>>
Samenvatting
De verplichting tot het opstellen van risicoanalyses voor wegtunnels ligt onder meer verankerd in de Richtlijn 2004/54/EG van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 inzake minimumveiligheidseisen voor tunnels in het Trans-Europese wegennet. Het begrip risicoanalyse is in artikel 13 van die richtlijn als volgt gedefinieerd: “Een risicoanalyse is een analyse van de risico’s van een gegeven tunnel, waarbij rekening wordt gehouden met alle ontwerpaspecten en verkeersomstandigheden die van invloed zijn op de veiligheid.”
De lidstaten worden verplicht voor de analyse een gedetailleerde en duidelijk omschreven methodologie te gebruiken, die beantwoordt aan de best beschikbare praktijken. De Europese Commissie moet worden geïnformeerd over de toegepaste methodologie. Indien nodig zal de Europese Commissie uiterlijk op 30 april 2009 voorstellen doen voor de invoering van een algemene geharmoniseerde methodologie voor risicoanalyse. In Nederland is besloten om zowel de kwantitatieve risicoanalyse als de scenarioanalyse als gelijkwaardige en elkaar aanvullende methodieken te hanteren om aan te tonen dat aan alle tunnelveiligheidseisen is voldaan en het gewenste veiligheidsniveau wordt bereikt.
Dit rapport, getiteld ‘Het RWSQRA-model voor wegtunnels, deel 2: Achtergronddocument’ bevat een stapsgewijze beschrijving van het QRA-model. Het bevat de beschrijving van onder meer: de modelaannamen en de werking van het model, de door gebruiker te verzamelen invoervariabelen, in het programma uitgevoerde voorbewerkingen, de formules waarmee de variabelen worden doorberekend, de uitvoervariabelen, de uitvoer van het programma en de beperkingen van het QRA-programma.
Deel 1 bevat de inleiding en uitleg van het model en kan hier gevonden worden.