Ondergrondse inrichting
Achtergrondinfo modellen
Schade aan boortunnels – invloed van plaatsingsonnauwkeurigheden
https://www.cob.nl/document/schade-aan-boortunnels-invloed-van-plaatsingsonnauwkeurigheden/
Auteur: R.P. Roggeveld
Uitgever: Technische universiteit Delft
Uitgave: juni 2002 | Geüpload op: 1 mei 2016
Sinds enkele jaren wordt in Nederland de boortunneltechniek toegepast. De introductie van de boortunneltechniek is jarenlang tegengehouden door de slappe bodem,...>>
Samenvatting
Sinds enkele jaren wordt in Nederland de boortunneltechniek toegepast. De introductie van de boortunneltechniek is jarenlang tegengehouden door de slappe bodem, hoge grondwaterstand en de relatief hoge kosten. Voor de oplossing van het groeiende ruimtegebrek kan de techniek een bijdrage leveren.
Boortunnels worden in Nederland gesegmenteerd uitgevoerd. Dit houdt in dat de tunnel in relatief kleine onderdelen geprefabriceerd wordt. Deze onderdelen, de segmenten, worden in de tunnelboormachine (TBM) met elkaar verbonden tot ringen. De ringen vormen vervolgens de tunnel.
De pas geplaatste segmenten worden bij het verlaten van de TBM belast door grout. Dit grout wordt geïnjecteerd om de ruimte tussen de omringende grond en de tunnel op te vullen. Onder invloed van deze belasting zal de ring vervormen. De volgende ring wordt hierdoor tegen een vervormde ring geplaatst worden. Dit kan leiden tot onbedoelde contacten tussen segmenten waardoor piekspanningen ontstaan. De vervormde ring wordt ook als referentie genomen voor plaatsing van de nieuwe ring. De nieuwe ring zal hierdoor bij plaatsing al vervormd zijn. Met name dit geovaliseerd inbouwen is onderwerp van dit rapport. Voor het onderzoek is de geometrie van de Botlek Spoortunnel genomen.