Achtergrondinfo modellen
Veiligheid
Simulatie ontruiming Leidsche Rijn verkeerstunnel
https://www.cob.nl/document/simulatie-ontruiming-leidsche-rijn-verkeerstunnel/
Auteur: J.P. Kruijer, J. Michels
Uitgever: Rijkswaterstaat
Uitgave: 14 januari 2005 | Geüpload op: 1 mei 2016
Momenteel maakt Rijkswaterstaat Bouwdienst een voorontwerp voor de verlegging van de A2. Er komen in totaal zes tunnelbuizen waarbij tussen de tunnelbuizen met ...>>
Samenvatting
Momenteel maakt Rijkswaterstaat Bouwdienst een voorontwerp voor de verlegging van de A2 tussen het verkeersplein Hooggelegen en de spoorlijn Utrecht-Woerden. De nieuwe A2 komt ten westen van de bestaande weg te liggen waarbij de rijbanen gedeeltelijk worden overkapt. De rijksweg is opgesplitst per rijrichting in een hoofd- en een parallelle rijbaan.
Er komen in totaal zes tunnelbuizen (h ca. 1650m en 4x ca. 400 m) waarbij tussen de tunnelbuizen met dezelfde rijrichting vluchtkanalen aanwezig zijn. Om inzicht te verkrijgen of de vluchtdeuren en het vluchtkanaal voldoende capaciteit hebben is Holland Railconsult gevraagd een simulatie uit te voeren van het vluchtproces. Deze simulatie beschrijft het vluchtproces van de vluchters uit de twee tunnels naar buiten, op basis van de geometrie van de tunnel. De simulatie is
uitgevoerd voor een worstcase-scenario, een scenario waarbij de capaciteit van de vluchtdeuren en het vluchtkanaal maximaal belast zal worden. Daarnaast is een gevoeligheidsanalyse uitgevoerd op de capaciteit van de vluchtdeuren, de hartafstand tussen de vluchtdeuren, de versmalling in het vluchtkanaal bij zowel piekbelasting als totale belasting van de ontruimingsinfrastructuur.