Achtergrondinfo modellen
Veiligheid
Simulatie vluchtcapaciteit met building exodus Westerscheldetunnel
https://www.cob.nl/document/simulatie-vluchtcapaciteit-met-building-exodus-westerscheldetunnel/
Auteur: E.G. Schermer
Uitgever: Holland railconsult B.V.
Uitgave: 1 november 1999 | GeĆ¼pload op: 1 mei 2016
Onderzoek naar de invloed van de breedte van de vluchtdeuren op de ontruimingstijd van de Westerscheldetunnel (WST)....>>
Samenvatting
De Bouwdienst Rijkswaterstaat (BD)heeft opdracht gegeven aan Holland Railconsult (HR) onderzoek te doen naar de invloed van de breedte van de vluchtdeuren op de ontruimingstijd van de Westerscheldetunnel (WST).
De afstand tussen de dwarsverbindingen is bijgestelt van 500 naar 250 meter. Hierbij werd gesteld dat de deurbreedte weinig verschil maakt in het evacuatieproces. maar dat op basis van het ALARA-principe een zo breed mogelijke deur tegen minimale meerkosten is aan te bevelen. De gang in de dwarsverbinding is 150 cm breed. De deur zou dezelfde breedte kunnen hebben.
Bij uitwerking van het ontwerp is gebleken dat deze deurbreedte niet te realiseren is of slechts tegen extreme extra kosten. Op vlakke delen is een maximale deurbreedte haalbaar van 110 cm. Op de sterk hellende delen wordt deze maat 10 tot 15 centimeter geringer.
Dit rapport is een verslag van het onderzoek dat door Holland Railconsult is uitgevoerd met buildingEXODUS. Het onderzoek is vergelijkbaar met een eerder onderzoek dat is uitgevoerd voor de Calandtunnel.