/document/trillingsemissie-nabij-de-groene-hart-tunnel/

COB-kennisbank

  • Home
  • Over het COB
    • Waarom, hoe, wat, wie
    • Organisatie
    • Vacatures
    • Jaarverslagen
    • Contact
  • Wat doet het COB?
    • Overzichtsplaat
    • Platforms en expertgroepen
    • Internationaal (English)
    • Onderwijs
    • Tunnelprogramma
    • Future proof tunnels
    • Kennisarena kabels en leidingen
    • Activiteiten
    • Activiteiten voor anderen
  • Agenda
  • Projecten
  • Participeren
    • Participeren: wat houdt dat in?
    • Inzicht in betrokkenheid
    • Partners
    • Programmaraad
  • Kennisbank
  • Publicaties
    • Magazines, brochures en nieuws
    • Groeiboeken
    • Onderbreking
    • Voortgangsrapportages
    • Digitale nieuwsbrief
    • COB de podcast
  • Over ondergronds bouwen
    • Basiskennis en voorbeelden
    • Tunneloverzicht

COB-kennisbank

Actieve filters:
  • Home
  • Over het COB
    • Waarom, hoe, wat, wie
    • Organisatie
    • Vacatures
    • Jaarverslagen
    • Contact
  • Wat doet het COB?
    • Overzichtsplaat
    • Platforms en expertgroepen
    • Internationaal (English)
    • Onderwijs
    • Tunnelprogramma
    • Future proof tunnels
    • Kennisarena kabels en leidingen
    • Activiteiten
    • Activiteiten voor anderen
  • Agenda
  • Projecten
  • Participeren
    • Participeren: wat houdt dat in?
    • Inzicht in betrokkenheid
    • Partners
    • Programmaraad
  • Kennisbank
  • Publicaties
    • Magazines, brochures en nieuws
    • Groeiboeken
    • Onderbreking
    • Voortgangsrapportages
    • Digitale nieuwsbrief
    • COB de podcast
  • Over ondergronds bouwen
    • Basiskennis en voorbeelden
    • Tunneloverzicht

Welkom op de kennisbank van het COB! U vindt hier niet alleen de publicaties die voortkomen uit projecten die in COB-verband zijn uitgevoerd. Er zijn tal van andere kennisitems te vinden over aspecten rondom ondergronds bouwen. Via de zoekbalk en filters kunt u de items vinden die voor u interessant zijn. De inhoud varieert van technische tekeningen en wetenschappelijke onderzoeksresultaten tot beleidsdocumenten, presentaties en video’s.

Toepassingen
Aspecten
Inhoudstype

Tunnels
Ondergrondse inrichting
Geotechniek
Achtergrondinfo modellen
Nieuwbouw
Trillingsemissie nabij de Groene Hart Tunnel
Auteur: C.M. Steenhuis, M.J.L. van Prooijen, W.M.G. Courage
Uitgever: Project Organisatie HSL Zuid-Infra
Uitgave: 20 april 1998 | Geüpload op: 1 mei 2016
In het kader van de aanleg van de HSL-Zuid tussen de Does, gemeente Leiderdorp en Westeinde, gemeente Rijnwoude, is een tunnel gepland teneinde het Groene Hart ...>>

Samenvatting

In het kader van de aanleg van de HSL-Zuid tussen de Does, gemeente Leiderdorp en Westeinde, gemeente Rijnwoude, is een tunnel gepland teneinde het Groene Hart te sparen. De tunnel zal als geboorde tunnel worden gebouwd. Op twee plaatsen, bij de Oude Rijn en bij Westeinde kruist de tunnel lintbebouwing.
In dit rapport zijn berekeningen uitgevoerd waarbij de trillingsemissie is bepaald zoals die in woningen zou kunnen optreden die zich in de nabijheid van de Groene Hart tunnel bevinden. In de simulaties is ervan uitgegaan dat het spoor conventioneel zal worden uitgevoerd, directe railbevestiging op beton, zonder speciale trillingsreducerende maatregelen. De simulatieberekeningen zijn uitgevoerd met behulp van een prognosemodel voor trillingen ten gevolge van treinverkeer in combinatie met een eindige elementenmodel van de bodem. Met deze laatste is de trillingsoverdracht gemodelleerd tussen tunnel en een aantal punten in de bodem en op het maaiveld tot op 45 m afstand. Ook is ten behoeve van de emissieberekeningen gerekend met een overdracht tussen fundering en de vloer in de woongebouwen. Hiervoor is een analytische benadering gebruikt.
In dit rapport zijn de berekende trillingsniveaus beoordeeld volgens de SBR richtlijnen 1 en 2. Voor wat betreft SBR richtlijn 1 (schade) zijn een aantal simulatieberekeningen uitgevoerd waarbij de verwachte trillingssterkte is afgezet tegen het niveau van SBR richtlijn 1. Bij de uitgevoerde simulaties wordt de grenswaarde van deze richtlijn bij lange na niet overschreden, hetgeen impliceert dat in de beoordeelde gevallen het optreden van schade zeer onwaarschijnlijk is.
Ten aanzien van SBR richtlijn 2 kan worden opgemerkt dat de verticale voortschrijdende effectieve snelheden die in de woningen worden geprognosticeerd de streefwaarde in woningen (nieuwe situaties) van SBR richtlijn 2 overschrijden.

Download dit kennisdocument of (onderzoeks)rapport (pdf, 272 KB)

Ook in de COB-kennisbank:

A formal analysis of Dutch generic integral tunnel design models
Uitgave: juni 2023
Schade Oostbuis Westerscheldetunnel
Uitgave: 27 november 2023
3D-scan Tunnel Pannerdensch Kanaal
Uitgave: 18 juli 2019

Relevante COB-projecten:

Gewapend onderwaterbeton
Civiel

Tunnelprogramma

Werkwijzer monitoring boortunnels
Civiel

Tunnelprogramma

Groeiboek Renoveren
Overkoepelende projecten

Tunnelprogramma

Aanmelden nieuwsbrief
Privacyverklaring
LinkedIn
YouTube
Podcasts
Twitter
Contact