Werkwijzer monitoring zinktunnels
Veel zinktunnels kampen met gelijksoortige problemen rond voegen en deformatie. De achterliggende oorzaken van deze problemen zijn vaak lastig te definiëren Het COB-netwerk heeft de Werkwijzer monitoring zinktunnels ontwikkeld. Deze werkwijzer ondersteunt tunnelbeheerders bij het vaststellen van effectieve monitoring. De eerste versie is te downloaden op de COB-kennisbank. De werkgroep verzorgt updates en begeleidt de implementatie van de werkwijzer in tunnels.
Op dit moment is het nog niet mogelijk om voorspelbaar onderhoud uit te voeren of de daadwerkelijke scope van een tunnelrenovatie betrouwbaar vast te stellen. Er zijn kennishiaten op civieltechnisch gebied, die alleen verkleind kunnen worden door met elkaar een proces van snelle kennisontwikkeling te organiseren en monitoringsresultaten van meerdere tunnels met elkaar te vergelijken.
Met de Werkwijzer monitoring zinktunnels springt het COB-netwerk hierop in. De werkwijzer is een van de instrumenten te gebruiken bij het uitvoeren van een Structural health analyse (SHA), een traject van kennisworkshops en (praktijk)onderzoeken, die de tunnelbeheerder inzicht geven in de civieltechnische staat van zijn tunnel.
Oudere zinktunnels vertonen bijvoorbeeld onregelmatig gedrag waarbij het effect op de restlevensduur en de scope van de komende renovaties moeilijk te voorspellen zijn. De achterliggende mechanismen zijn ook nog onderdeel van discussie en er is, na intensief overleg, besloten om gelijksoortige tunnels met dit type problemen op gelijksoortige wijze te gaan monitoren. De data van die monitoringsgegevens, plus andere data/informatie zal door vijf PhD’ers worden gebruikt in het kader van het onderzoeksprogramma Future proof tunnels om inzicht te krijgen in de achterliggende problematiek. Doel is om een betrouwbare voorspelling van de restlevensduur plus scope van eventuele renovaties te kunnen geven.
Versie 1 gereed
Na een uitgebreide review door de markt is versie 1 van de Werkwijzer monitoring zinktunnels definitief vastgesteld. De werkwijzer is gericht op het inrichten van een monitoringsysteem in een tunnel om het deformatiegedrag te volgen, in samenhang met het daaropvolgende proces van data-analyse, data-interpretatie, het uitvoeren van een conditiebepaling van de tunnel en het voorspellen van toekomstig gedrag. De werkwijzer is bedoeld ter ondersteuning van de besluitvorming over monitoring: wat moet er worden gemonitord, op welke manier en met welke frequentie? Daarbij gaat het vooralsnog om het verzamelen van data voor wetenschappelijk onderzoek (door PhD-, PDeng- en MSc-studenten).
>> Download de Werkwijzer monitoring zinktunnels (NL)
>> Read about and download the strategy in English
Op weg naar versie 2.0
Rijkswaterstaat en ProRail zien de meerwaarde van het verzamelen van monitoringsdata. Daarom stellen zij de Noord- en Willemsspoortunnel beschikbaar om de werkwijzer voor het eerst toe te passen. Doordat de gunning van beide pilotprojecten (monitoring Noordtunnel en monitoring Willemsspoortunnel) vertraging had opgelopen, is het heropstarten van de werkgroep uitgesteld.
De monitoring in de Noordtunnel is inmiddels geïnstalleerd, de monitoring van de Willemsspoortunnel is gegund. Om de commerciële belangen van de monitoringbedrijven niet te hinderen, komt de werkgroep na de gunning pas bij elkaar. De werkgroep wordt dan aangevuld met de betrokken bedrijven om de geleerde lessen met betrekking tot de uitvraag en de installatie van de instrumenten op te halen en toe te voegen aan de werkwijzer.
De tunnels worden in 2024 en 2025 ingericht met sensoren, zodat met de dataverzameling kan worden gestart. De werkgroep Instrumentarium tunneldata buigt zich over de manier waarop de data aangeleverd en opgeslagen wordt. De oplevering van versie 2.0 van de werkwijzer zal plaatsvinden nadat de instrumenten zijn geplaatst en de data worden opgeleverd, naar verwachting vanaf halverwege 2025.
Na evaluatie van het gunningsproces en de installatie zal contact opgenomen worden met de opdrachtgevers (beheerders) van de Drecht- en Hemspoortunnel. De beheerders van de Hemspoortunnel en Drechttunnel hebben de monitoringsuitvraag doorgeschoven naar 2025. In 2025 zal met beide beheerders contact worden gehouden, zodat op het moment van de uitvraag eventuele ervaringen al gedeeld kunnen worden voordat versie 2.0 van de werkwijzer gereed is.
Degradatiemonitoring
Besloten is voor degradatiemonitoring een aparte onderzoekslijn te volgen. Door de werkgroep degradatiemonitoring is een overzicht van verschillende monitoringinstrumenten opgeleverd en is er een PhD-traject gestart om onderzoek te doen naar de degradatie van de materialen in tunnels.
Inspectieprotocol zinkvoegen
Lang is gedacht dat de voegen tussen tunnelelementen van een afgezonken tunnel geen onderhoud nodig hebben. De praktijk wijst anders uit. Het COB-netwerk heeft een inspectieprotocol opgesteld om beheerders, adviseurs en aannemers inzicht te geven in diverse schademechanismen die zich bij zink- en sluitvoegen kunnen voordoen en welke inspecties daarbij horen. In de bijlagen van het rapport zijn een plan van aanpak voor het inspecteren en een voorbeeld van een ‘inspectieregistratieformulier’ opgenomen.
>> Bekijk het protocol
Werkwijzer monitoring boortunnels
Na oplevering van versie 1 van de Werkwijzer monitoring zinktunnels is onderzocht of ook het opstellen van een dergelijke werkwijzer voor boortunnels wenselijk is en wat de scope van zo’n werkwijzer moet zijn. Uit interviews en bureauonderzoek in 2022 blijkt dat een periodieke controle van boortunnels op zijn plaats is. De vraag is nu voor welke te verwachten effecten een periodieke inspectie (volgens DIN1076) afdoende is en voor welke effecten monitoring aan te bevelen is. In EUTF-verband is deze discussie gestart, maar het overgrote deel van de geboorde tunnels in Europa ligt niet in ‘soft soil’.
Deliverables 2025
Nr. |
Omschrijving |
Verwachte opleverdatum |
---|---|---|
1 | Begeleiden en vastleggen van ervaringen Willemsspoortunnel en Noordtunnel. |
Q4 2025 |
Deliverables 2024
Nr. |
Omschrijving |
Verwachte opleverdatum |
---|---|---|
1 | Opleveren versie 2.0 (update met uitvoeringsaanpak, hoofdstuk dataverwerking en hoofdstuk degradatie). |
Q4 2024 |
2 | Start uitvraag Hemspoortunnel en Drechttunnel. |
Q4 2024 |
Activiteiten juli-december 2024
Omschrijving |
Draagt bij aan deliverable … |
---|---|
Asset Insight heeft bij ProRail een presentatie gegeven over het projectplan voor de monitoring van de Willemsspoortunnel. Deze bijeenkomst is bijgewoond door meerdere vertegenwoordigers van het COB waaronder de projectleiders van de Werkwijzer monitoring zinktunnels en Instrumentarium tunneldata en de PhD’ers. |
- |
Bijeenkomst waarbij opdrachtnemers van monitoring Noordtunnel en monitoring Willemsspoortunnel een presentatie geven over hun aanpak en de eerste lessen opgehaald worden. |
- |
Terugblik: oplevering reviewversie
Op woensdag 1 juni 2022 ging de eerste versie van de werkwijzer ter review. Ter inspiratie was er een bijeenkomst georganiseerd met drie presentaties over de manier waarop op dit moment monitoring plaatsvindt bij zinktunnels. Na elke presentatie konden de deelnemers met elkaar in gesprek over de gedeelde ervaringen.
Stephan de Gelder (Sweco) liet zien hoe de deformatiemetingen van de Kiltunnel zijn ingebracht in een 3D-model om zo de beweging van de tunnel in de tijd in beeld te brengen.
>> Presentatie Kiltunnel (pdf, 1 MB)
Wout Broere (TU Delft) deelde de resultaten van de glasvezelmonitoring die in de Heinenoordtunnel is aangebracht als onderdeel van een PhD-studie. De meetresultaten zijn nu geanalyseerd, met opvallende resultaten.
>> Presentatie Heinenoordtunnel (pdf, 2.8 MB)
Sebas de Jong (Royal HaskoningDHV) vertelde over het afzinken van de fietsparkeergarage nabij de afgezonken tunnel van de Noord/Zuidlijn. Dit proces is intensief gemonitord en tijdens het afzinken zijn de meetresultaten middel een dashboard gepresenteerd.
>> Presentatie Noor/Zuidlijn (pdf, 2 MB)
Huidige deelnemers
Antea Group Nederland -
Antea Group Nederland - Antea Group
ARCADIS Nederland B.V. -
COB -
Karin de Haas, rol: Programmaleider
Frank Blok, rol: Coordinator
Fugro NL Land B.V. -
Immontec B.V. -
Arne de Jong, rol: PHD
Inventec B.V. -
Kiltunnel -
ProRail B.V. -
Rijkswaterstaat West Nederland Zuid -
Rijkswaterstaat West Nederland Zuid - Rijkswaterstaat GPO
Stabi Alert B.V. -
TU Delft Faculteit Civiele Techniek & Geowetenschappen -
Ian Pierce, rol: PHD
Witteveen+Bos -
Deelnemers versie 1 (opgeleverd)
-
Gerrit Wolsink, rol: Reviewer actief geweestChris Hakkaart, rol: Reviewer actief geweest
ARCADIS Nederland B.V. -
Bart Duijvestijn, rol: Reviewer actief geweest
COB -
Karin de Haas, rol: Programmaleider
Brenda Berkhout, rol: Coordinator
DEME Infra NL B.V. -
Fugro NL Land B.V. -
Gemeente Amsterdam Verkeer en Openbare Ruimte -
Geocon -
Jonker Infra Consult -
MH Poly Consultants & Engineers B.V -
Mobilis TBI infra -
ProRail B.V. -
Rijkswaterstaat West Nederland Zuid -
Rijkswaterstaat West Nederland Zuid - Rijkswaterstaat GPO
Rijkswaterstaat West Nederland Zuid - Rijkswaterstaat GPO
Royal HaskoningDHV -
Soltegro B.V. -
Stabi Alert B.V. -
Sweco Nederland B.V. -
Sweco Nederland B.V. - Sweco Nederland
TU Delft Faculteit Civiele Techniek & Geowetenschappen -
Tunnel Engineering Consultants -
Hans de Wit, rol: Lid kernteam