Mijlpalen bereikt in Amsterdam

Het boren zit erop! Zaterdag 1 december 2012 om 00.32 uur werd de motor van tunnelboormachine Victoria uitgezet, waarmee het boorproces van de Noord/Zuidlijn officieel ten einde is.

Vanaf 25 maart 2010 hebben om de beurt de machines Gravin, Noortje, Molly en Victoria in totaal 6,2 kilometer tunnel onder de Amsterdamse binnenstad geboord. Vanaf nu wordt er verder gewerkt aan de ruwbouw en afbouw van de stations. Het afronden van het boorproces is de tweede mijlpaal in korte tijd. Op 15 november werd de tunnel onder het IJ geopend, die de verbinding vormt tussen Amsterdam Noord en het centrum van de stad.
>> Lees meer op hierzijnwij.nu

Sprinklersystemen grootschalig getest

In samenwerking met ingenieursbureau Arcadis voerde het onderzoeksinstituut Efectis Nederland in het voorjaar in een Spaanse testtunnel zeven grootschalige brandproeven uit. De Singaporese overheid wilde weten of de sprinklersystemen van hun wegtunnels voldoende veiligheid bieden bij brand. Het was voor het eerst dat sprinklers in een tunnel zo uitvoerig werden getest.
>> Lees meer

Oude spooronderdoorgang krijgt uitbreiding

Het tijdelijke station Nijmegen Lent wordt een permanent station. Bouwonderneming Strukton werkte sinds maart 2012 aan het uitbreiden van een bestaande spooronderdoorgang en de aanleg van een voetgangerspassage. Een bestaande pijler van meer dan honderd jaar oud vereiste een voorzichtige aanpak.
>> Lees meer

In recordtempo de Andes doorboren

Het wordt een van de grootste infrastructurele projecten van Zuid-Amerika tot op heden: een 52.5 kilometer lange treintunnel tussen Argentinië en Chili, dwars door het Andesgebergte. De Bioceánico Aconcagua Corridor zal bij oplevering vijftien miljoen ton vracht per jaar verwerken.
>> Lees meer

Een kloof om te overbruggen

Door de samenwerking tussen ontwerpers en uitvoerende partijen te verbeteren, kan geotechnisch falen worden teruggedrongen. Daarom heeft Geo-Impuls een publicatie gemaakt met praktische tips voor beide partijen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

In deze Verdieping komt Geo-Impuls al een aantal keer ter sprake: het nationale werkprogramma waarmee organisaties uit de grond-, weg- en waterbouw geotechnisch falen in projecten willen verminderen. De werkgroep Kloof Ontwerp-Uitvoering richtte zich op de samenwerking tussen twee belangrijke schakels in de bouwketen, de geotechnisch adviseurs (ontwerpers) en de uitvoerenden. Aan de hand van sprekende voorbeelden uit de praktijk geeft het boekje Ontwerp en uitvoering: een kloof om te overbruggen tips aan beide partijen, zodat het onderwerp op de kaart wordt gezet. De werkgroep verzorgt daarnaast workshops om het toepassen van de adviezen verder te stimuleren.

Het boekje is gratis als pdf te downloaden vanaf www.geoimpuls.org Een gedrukt exemplaar kunt u opvragen via Hans van Leeuwen, voorzitter van de Geo-Impulswerkgroep Kloof Ontwerp-Uitvoering: hans.van.leeuwen@rhdhv.com.

UAR Ondergronds

Het is meer bekijken dan lezen, maar de app UAR Ondergronds is evengoed de moeite waard. De gratis applicatie voor smartphones en tablets voegt een virtuele laag toe aan de werkelijkheid, zodat je kunt zien wat er zich onder de grond bevindt.

UAR Ondergronds is een uitbreiding op de al bestaande app UAR van het Nederlands Architectuurinstituut. Met UAR Ondergronds is het nu mogelijk ook een blik in de ondergrond te werpen. Er zijn bijvoorbeeld archeologische vondsten te zien, maar ook metrostations, automatische parkeergarages en andere interessante objecten. Door samenwerking met verschillende partijen is een grote schat aan informatie beschikbaar, die in de vorm van 3Dmodellen zichtbaar is in UAR.

UAR Ondergronds is een initiatief van het NAi en het Centrum voor Geocommunicatie, waar het COB via Geo-Impuls aan verbonden is. Download de app gratis via de iTunes App Store of Google Play Store.

PAO-cursussen

Stichting PostAcademisch Onderwijs (PAO) helpt hogeropgeleiden bij het verbreden en verdiepen van hun kennis door middel van korte cursussen en opleidingen. In samenwerking met het COB worden ook cursussen op het gebied van ondergronds bouwen georganiseerd:

  • maart 2013: Damwandconstructies en bouwputten
    De cursus behandelt ontwerpaspecten (op basis van CUR166) en gaat in op zaken zoals uitvoering, juridische aangelegenheden, verzekeringen en onderhoud.
  • april 2013: Veiligheid ondergrondse infrastructuur
    De cursus reikt een integrale aanpak aan, waarbij wordt stilgestaan bij de wetgeving en de wijze waarop daarmee dient te worden omgegaan.

Meer informatie op de website van PAO

BAUMA

Enorme machines op 555.000 vierkante meter met drieduizend exposanten en een half miljoen bezoekers. Dat is BAUMA, de grootste internationale bouwbeurs.

BAUMA presenteert een gevarieerde verzameling werktuigen, materialen en voertuigen voor de bouw- en mijnbouwindustrie. Experts en handelaren van over de hele wereld komen naar dit driejaarlijkse evenement om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en nieuwe contacten te leggen. Dagkaarten kosten twintig euro en kunnen online aangeschaft worden.

15–21 april 2013, New Munich Trade Fair Centre, München, www.bauma.de

IABSE Conference

De International Association for Bridge and Structural Engineering (IABSE) organiseert volgend jaar een internationale conferentie met als thema Assessment, Upgrading and Refurbishment of Infrastructures.

De beschikbaarheid, betrouwbaarheid en capaciteit van kunstwerken in infrastructuur zijn van groot belang voor de economie en gebiedsontwikkeling. Goede samenwerking tussen verschillende disciplines is noodzakelijk, omdat onderhoud en inspectie een goed inzicht vereisen in de conditie van een kunstwerk. Hier zal de IABSE-conferentie zich onder andere op richten.

6, 7 en 8 mei 2013, De Doelen, Rotterdam, www.iabse2013rotterdam.nl