Rijgedrag en beleving van de éénstrookstunnel tunnelbuis bij Nijverdal – Rijsimulatorstudie
https://www.cob.nl/document/rijgedrag-en-beleving-van-de-eenstrookstunnel-tunnelbuis-bij-nijverdal-rijsimulatorstudie/
Auteur: M. Martens; C. Tampère
Uitgever: TNO
Uitgave: 10 juni 2002 | Geüpload op: 1 mei 2016
Voor de nieuwe tunnel bij Nijverdal is onderzoek gedaan naar het rijgedrag (d.m.v. rij simulatie) bij verschillende dimensies van de tunnel....>>
Samenvatting
Vraagstelling: De Bouwdienst van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat is op dit moment bezig met de voorbereidingen voor de bouw van een éénstrooks tunnel bij Nijverdal. Bij dit ontwerp spelen de volgende vragen nog een rol: moet de weg een breedte hebben van 5.40m, 6.00m of 6.50m? Is een maximum toegestane snelheid van 80 km/u of van 100 km/u meer gepast? enzovoort.
Om deze vragen te beantwoorden heeft de Bouwdienst een rijsimulatorstudie uit laten voeren bij TNO Technische Menskunde en heeft TNO capaciteitsschattingen voor de tunnel gemaakt.
Werkwijze: 48 proefpersonen hebben in de TNO rijsimulator door de verschillende tunnelvarianten gereden, waarbij is gekeken naar rijgedrag, werklast, en subjectieve beleving. Aan het einde van alle ritten hebben de proefpersonen ook een vragenlijst ingevuld. Voor de analyse van het rijgedrag zijn alle ritten opgedeeld in 5 weggedeelten. Vervolgens is voor elk weggedeelte de snelheid geanalyseerd, de standaarddeviatie van de snelheid, de laterale positie en de standaarddeviatie van de laterale positie (als maat voor slingeren op de weg), hoe ingespannen men stuurde, en de werklast (gemeten met de Perifere Detectie Taak).