Tunnel verbindt havengebied Antwerpen met ringwegen
https://www.cob.nl/document/tunnel-verbindt-havengebied-antwerpen-met-ringwegen/
Auteur: A. van Overschelde
Uitgever: TEC
Uitgave: 1989 | GeĆ¼pload op: 1 mei 2016
Het goederenverkeer van en naar het havengebied op de linkeroever van de Schelde moet 100 kilometer omrijden, omdat de bestaande tunnels niet toegankelijk zijn ...>>
Samenvatting
Het goederenverkeer van en naar het havengebied op de linkeroever van de Schelde moet 100 kilometer omrijden, omdat de bestaande tunnels niet toegankelijk zijn voor transport van gevaarlijke stoffen of gesloten zijn voor vrachtverkeer. Er is dringend behoefte aan een verbinding tussen de oostelijke rondweg om Antwerpen en het havengebied.
De Belgische overheid heeft geen geld om een nieuwe tunnel aan te leggen en besloot de bouwen exploitatie van een nieuwe wegverbinding onder de Schelde uit te besteden aan een private onderneming. De tunnel wordt uitgevoerd als zinktunnel. Aanvankelijk is nog overwogen de tunnel te boren, maar door de vereiste gronddekking was deze oplossing niet te realiseren.
In een bouwdok niet ver van de afzinkplaats worden de tunnelelementen gemaakt. Het bovengrondse en gedeeltelijk open stuk van de tunnel wordt in situ gebouwd op de linker- en rechteroever van de Schelde. De bouw van de Liefkenshoektunnel gaat 5 miljard Belgische frank kosten. Er is een budget voor bouw en exploitatie van 13 miljard Belgische frank. De officiele opening gebeurt op 10 juli 1991.