Tijdens de renovatie van de Heinenoordtunnel worden diverse nieuwe maatregelen toegepast om de betrouwbaarheid van de zinkvoegen en sluitvoeg te verbeteren. Omd...>>
Samenvatting
Tijdens de renovatie van de Heinenoordtunnel worden diverse nieuwe maatregelen toegepast om de betrouwbaarheid van de zinkvoegen en sluitvoeg te verbeteren. Omdat ’trial-and-error’ in de tunnel geen optie is, worden vooraf uitgebreide onderzoeken en testen gedaan. Dit rapport doet verslag van het traject tot nu toe.
In verschillende afgezonken tunnels, waaronder de Heinenoordtunnel, is water aangetroffen in de voegen tussen de tunnelelementen. Dit kan leiden tot schade. In de loop der jaren is de staat van de zinkvoegen en sluitvoeg achteruitgegaan als gevolg van corrosie. Een complex probleem vanwege de slechte bereikbaarheid en beperkte onderzoeksmogelijkheden. Het COB is gevraagd mee te kijken met aannemerscombinatie Savera III en Rijkswaterstaat bij het ontwikkelen van oplossingen.
In dit rapport worden de uitgevoerde onderzoeken, aandachtspunten en uitgevoerde testen toegelicht. Er wordt stilgestaan bij het toepassen van een inhibitor in de voegen, het stralen en coaten van klemlijsten, bouten en moeren, het aanbrengen van wax tussen klemlijst en rubberprofiel en het toepassen van aanvullende klemconstructie. Bij alle technieken wordt aangegeven in hoeverre deze al in de Heinenoordtunnel zijn toegepast. Wanneer de onderzoeken en uitvoering zijn afgerond, verschijnt er een nieuwe versie van dit rapport.