Veiligheid
Wet- en regelgeving / beleid
Organisatie en financieel
Beleidsnota tunnelveiligheid, deel A: proceseisen
Auteur: NB
Uitgever: Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Uitgave: 22 oktober 2003 | GeĆ¼pload op: 1 mei 2016
Deze beleidsnota gaat in op de oplossingen voor het borgen van veiligheid in het besluitvormingsproces in de gebruiksfase en het bevorderen van veilig gedrag va...>>
Samenvatting
In 2001 werd er vastgesteld door de Minister van Verkeer en Waterstaat en de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties dat er maatregelen moesten komen op het gebied van veiligheid van tunnels en overkappingen. Er werden vier probleemvelden gesignaleerd op het gebied van veiligheid. In dit beleidsnota worden oplossingen voor deze probleemvelden gegeven.
De vier probleemvelden zijn als volgt:
- Het borgen van veiligheid in het beleidsvormingsproces: er ontbreekt een uniforme werkwijze om (interne) veiligheid vanaf het eerste moment bij de besluitvorming mee te wegen en alle partijen daarbij te betrekken.
- Het vastleggen van veiligheidseisen voor tunnels en overkappingen: het grote probleem op dit gebied is dat de complexiteit van tunnels en overkappingen flink is toegenomen. De bestaande veiligheidsrichtlijnen zijn niet meer toereikend genoeg.
- Het behoud van het veiligheidsniveau in de gebruiksfase: een systematische handhaving van het gerealiseerde veiligheidsniveau in de gebruiksfase ontbreekt. Beheersorganisaties en hulpverleners zijn onvoldoende voorbereid op incidenten.
- Het bevorderen van veilig gedrag van tunnelgebruikers: het is gebleken dat het voor de tunnelgebruiker onvoldoende duidelijk is hoe zich te gedragen om een ongeval te voorkomen, om de ernst van een ongeval te beperken en hoe te handelen wanneer een incident in een tunnel zich voordoet.
Het doel van de beleidsnota Tunnelveiligheid is de analyse van de vier probleemvelden te presenteren en ze van oplossingen te voorzien die in wettelijke of andere kaders verankerd kunnen worden. Deel A van de beleidsnota gaat in op de oplossingen voor het borgen van veiligheid in het besluitvormingsproces, het behoud van het veiligheidsniveau in de gebruiksfase en het bevorderen van veilig gedrag van tunnelgebruikers.