Achtergrondinfo modellen
Digitalisering
Schade aan tunnellining van gesegmenteerde boortunnels
https://www.cob.nl/document/geometrisch-tunnelmodel-schade-aan-tunnellining-van-gesegmenteerde-boortunnels/
Auteur: K. Bloemhof
Uitgever: TU Delft
Uitgave: mei 2001 | GeĆ¼pload op: 1 mei 2016
Dit afstudeeronderzoek bevat een geometrisch model van de Groene Harttunnel wat gebruikt is om de deformaties en spanningen in de betonnen ring-segmenten te ana...>>
Samenvatting
Dit afstudeeronderzoek bevat een geometrisch model van de Groene Harttunnel wat gebruikt is om de deformaties en spanningen in de betonnen ring-segmenten te analyseren.
Het onderzoek is uitgevoerd voor de bouw van de Groene Harttunnel en heeft als doel om de oorzaak van de opgetreden schade in de Botlek spoortunnel en Tweede Heinenoordtunnel te achterhalen.
Dit geometrische tunnel model, wat gemaakt is voor dit onderzoek en uitvoerig wordt beschreven, is gebruikt om simulaties uit te voeren van belastingen op de betonnen tunnelsegmenten waarbij de waterstand, gronddruk, groutdruk, belasting, beton types en andere factoren aangepast worden. Aan de hand van deze eindige elementen simulaties zijn de precieze belastingen op de segmenten vastgesteld.
Geconcludeerd wordt dat de grout belasting van groot belang is voor de vervorming van de betonnen segmenten en dat de totale belastingen door deze vervormingen de treksterkte van het beton overschrijden.