Ondergrondse inrichting
Ruimtelijke ordening en beleving / waarde
Kansrijke alternatieven voor intelligente en ondergrondse logistieke systemen (ILS/OLS)
https://www.cob.nl/document/kansrijke-alternatieven-voor-intelligente-en-ondergrondse-logistieke-systemen-ils-ols/
Auteur: A.J. van Binsbergen, J.G.S.N. Visser
Uitgever: TRAIL Onderzoekschool
Uitgave: maart 2000 | Geüpload op: 1 mei 2016
In deze studie worden alternatieve oplossingen geanalyseerd voor ondergrondse logistieke systemen (OLS) in het kader van het onderzoekprogramma van de Interdepa...>>
Samenvatting
In de derde fase van het onderzoekprogramma van de Interdepartementale Projectgroep Ondergronds Transport (IPOT) wordt onderzoek verricht naar de haalbaarheid van een landelijk intermodaal netwerk voor ondergronds en intelligent goederentransport. Lokale (stedelijke) ondergrondse logistieke systemen (OLS) vormen, samen met verbindende landelijke netwerken, een van de oplossingen die mogelijk zijn om het aankomende verkeersinfarct te vermijden en om de binnensteden (duurzaam) bereikbaar te houden. Om de ‘ondergrondse’ studies in een juist perspectief te plaatsen, worden in deze studie alternatieve oplossingen geanalyseerd.
Alternatieven voor het OLS zijn samenvattend:
- In stedelijke gebieden en voor de korte afstanden: relatief kleine, goed manoeuvreerbare en zeer weinig emissie-veroorzakende wegvoertuigen die waar mogelijk (mede)gebruik maken van aparte infrastructuur;
- Op de middellange afstanden verbeterd wegvervoer, waarbij waar mogelijk schaalvergroting en automatisering wordt toegepast (road-trains, automated guided vehicles, combi-road achtige toepassingen);
- Eveneens op deze middellange afstand de inzet van snelle, korte goederentreinen (cargo-sprinters) en eventueel combinatietreinen voor goederen en personen;
- Incidenteel (markt- en geografische niches) de inzet van light-rail goederentreinen en binnenscheepvaart.
Samengevat zijn de belangrijkste algemene conclusies van het onderzoek:
- Intermodaliteit voor korte-afstand vervoer is essentieel;
- Het is noodzakelijk intermodale vervoerknooppunten te ontwikkelen;
- Visie: goederendistributievervoer is één integraal systeem;
- Belangrijke rol voor logistiek en aansturing;
- Techniek is ondersteunend, nooit volledig probleemoplossend.