Ondergrondse inrichting
Renovatie
Veiligheid
Ruimtelijke ordening en beleving / waarde
Communicatie en omgevingsmanagement
Organisatie en financieel
Meervoudig ruimtegebruik en spoorinfrastructuur
https://www.cob.nl/document/meervoudig-ruimtegebruik-en-spoorinfrastructuur/
Auteur: TH.S. de Wilde
Uitgever: ProRail
Uitgave: juni 2004 | GeĆ¼pload op: 1 mei 2016
In dit document (deel 3 van 5 delen van een proefschrift) zal er ingegaan worden op fysieke veiligheid, een van de belangrijkste knelpunten bij het ontwikkelen ...>>
Samenvatting
De groei van de bevolking en welvaart in Nederland leidt tot een grotere vraag naar ruimte, kwalitatief en kwantitatief. Buiten de stad moet meer recreatie, sport en natuur komen, grote kantoorwijken zijn niet meer gewenst. Binnen de steden moet er zorgvuldig met ruimte worden omgegaan. Er zijn al veel revitaliseringsprojecten bezig, met als doel de vitaliteit van de stad verbeteren en het bevorderen van een duurzame economische ontwikkeling. Een tweede punt is de mobiliteitsgroei. Als gevolg van ruimte beslag en milieuvervuiling is er vraag naar een groter aandeel van het openbaar vervoer.
Deze twee aspecten samen krijgen vorm in de herontwikkeling van stationsgebieden. Deze zijn vaak in de omgeving van culturele activiteiten en verzorgen de aansluiting op ander vervoer. De stations worden zo multimodale vervoersknopen. De potentie van de stationsomgeving en het belang om de al aanwezige stedelijke ruimte en het openbaar vervoer beter te benutten vormt de basis van dit onderzoek. Het meervoudig gebruik van de ruimte kan een bijdrage leveren aan de behoefte aan ruimte en de verbetering van de bereikbaarheid. In Nederland zijn door de overheid een zestal Sleutelprojecten aangewezen. Renovaties van de stations en de omgeving zouden samen moeten lopen met de aanleg van de Hogesnelheidslijn. Deze lijn is al in aanbouw, maar door onduidelijkheid over kosten lopen de projecten nog achter.
De bedoeling van dit onderzoek is het leveren van een bijdrage aan de Sleutelprojecten en vele kleinere projecten. Er kunnen vier probleem gebieden worden aangeduid, die een knelpunt vormen: techniek, veiligheid, kosten en proces. Dit onderzoek wil een brug slaan tussen de engineering en de projectontwikkeling, de gebieden hebben invloed op elkaar. Dit document is onderdeel van een proefschrift van de Technische Universiteit Delft, het is het derde deel van vijf delen. In dit deel wordt ingegaan op fysieke veiligheid, een van de belangrijkste knelpunten bij het ontwikkelen van gebouwen bij en boven sporen.