Risicomanagement
Ruimtelijke ordening en beleving / waarde
Organisatie en financieel
MKBA ondergronds bundelen van kabels en leidingen
https://www.cob.nl/document/mkba-ondergronds-bundelen-kabels-en-leidingen/
Auteur: Rosenberg et al.
Uitgever: COB
Uitgave: oktober 2007 | GeĆ¼pload op: 1 mei 2016
In dit COB-onderzoek door SEO, TNO en KIWA staat de vraag centraal wat het bundelen van kabels en leidingen betekent in termen van kosten en baten. Het doel van...>>
Samenvatting
In dit COB-onderzoek door SEO, TNO en KIWA staat de vraag centraal wat het bundelen van kabels en leidingen betekent in termen van kosten en baten. Het doel van het project is het ontwikkelen van een leidraad voor maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) van bundeling van kabels en leidingen in de ondergrond. Deze leidraad wordt aan de hand van drie cases toegepast. De cases zijn gebaseerd op de gebiedstypen oude stadskern, ontwikkeling locatie en bedrijventerrein. Bij het onderzoek is uitvoerig gekeken naar relevante kosten en baten. De baten – die positief of negatief kunnen zijn – worden geformuleerd in termen van projecteffecten.
Projecteffecten zijn in het algemeen onder te verdelen in direct effecten zoals graafschade en leveringsonderbreking, externe effecten zoals extra reistijd voor verkeersdeelnemers als gevolg van een wegopbreking, en indirecte effecten zoals een efficiƫnter productieproces. Voor de kosten van bundeling is gekeken naar investeringskosten, vervangingskosten, onderhoudskosten en herstelkosten van bestrating. Een eerste conclusie van het onderzoek is dat het goed mogelijk is relevante kosten- en batenposten voor bundeling van kabels en leidingen op te stellen. Ten tweede moet echter worden opgemerkt dat zowel aan de kosten- als aan de batenkant veel aannames moeten worden gemaakt doordat diverse factoren een grote bandbreedte vertonen of erg gebied specifiek zijn. De omvang van kosten en baten zoals gehanteerd in dit onderzoek heeft dan ook een indicatief karakter. Een derde belangrijke conclusie is dat (met een slag om de arm) de directe effecten graafschade en leveringsonderbreking minder belangrijke batenposten blijken van externe baten. Verkeershinder kwam bijvoorbeeld naar voren als een belangrijke (negatieve) batenpost.