Ondergrondse inrichting
Ruimtelijke ordening en beleving / waarde
Tunnel Pannerdensch kanaal
https://www.cob.nl/document/tunnel-pannerdensch-kanaal/
Auteur: Schoep, Van der Toorn
Uitgever: NS Railinfrabeheer b.v.
Uitgave: 2001 | Geüpload op: 1 mei 2016
De Betuweroute is de eerste spoorlijn in Nederland die uitsluitend is bestemd voor vervoer van goederen. Het 160 km lange traject zorgt voor een snel en veilig...>>
Samenvatting
De Betuweroute is de eerste spoorlijn in Nederland die uitsluitend is bestemd voor vervoer van goederen. Het 160 km lange traject zorgt voor een snel en veilig goederenvervoer van wereldhaven Rotterdam naar het Europese achterland. Omgekeerd vinden goederen uit Europa via de Betuweroute hun weg naar de Rotterdamse haven, vanwaar ze verscheept worden naar een afzetmarkt overzee.
Ook landen als Duitsland en Frankrijk investeren flink in de modernisering van hun spoorwegen. Goederenvervoer per spoor wordt zo een volwaardige optie naast transport via de weg of het water. Het trace van de Betuweroute bestaat uit de Havenspoorlijn en een nieuw spoor van Kijfhoek tot aan de Duitse grans. Dit spoor komt vlak naast de A15 te liggen, zodat het landschap zo min mogelijk aangetast wordt. Bovendien gaat ruim 25 km door de verdiepte traces of tunnels. Bij de aanleg van het spoor en de tunnels wordt gebruik gemaakt van de nieuwste boortechnieken. Dat levert Nederland naast een moderne infrastructuur een aantal indrukwekkende bouwwerken op. De spoortunnel Pannerdensch Kanaal bijvoorbeeld. In deze brochure leest u meer over dit staalte van moderne techniek.