Ondergrondse inrichting
Ruimtelijke ordening en beleving / waarde
Underground freight transport – A challenge for the future
https://www.cob.nl/document/underground-freight-transport-a-challenge-for-the-future/
Auteur: Rijkswaterstaat Ministerie van infrastructuur en milieu
Uitgever: Rijkswaterstaat Ministerie van infrastructuur en milieu
Uitgave: 1998 | Geüpload op: 1 mei 2016
In september 1998 is in de Tweede Kamer de eerste voortgangsrapportage 'Ondergronds goederenvervoer - een uitdaging voor de toekomst' besproken. De vaste Kamerc...>>
Samenvatting
In september 1998 is in de Tweede Kamer de eerste voortgangsrapportage ‘Ondergronds goederenvervoer – een uitdaging voor de toekomst’ besproken. De vaste Kamercommissie Verkeer en Waterstaat nam met instemming kennis van de resultaten en besloot het onderzoeksprogramma voort te zetten.
De Interdepartementale Taakgroep Ondergronds Vervoer (IUTTF) ging er vervolgens met grote kracht mee aan de slag. De nadruk werd verschoven van de basis theoretische onderzoek naar concrete haalbaarheidsstudies – met name technische haalbaarheid – waarbij de volgende vragen aan het licht kwamen: “Is ondergronds transport en pijpleidingen (UTP) mogelijk, en zo ja, onder welke voorwaarden?” “Is daar draagvlak voor?” en wat ontwikkelingen in transport en logistiek beïnvloeden de keuze voor een transportmiddel op de lange termijn en past UTP daarbij? Die keuze?
De (sociale) voordelen komen in deze fase weinig aan bod; ze worden in de laatste fase behandeld. De effectiviteit van een ondergrondse oplossing voor de teelt vervoersvraag moet dan worden vergeleken met andere mogelijkheden. Over het geheel genomen wijzen de haalbaarheidsstudies erop dat stedelijke ondergrondse logistieke systemen (ULS) meer perspectieven hebben dan aanvankelijk werd aangenomen. Een groot deel van het goederenvervoer dat bestemd is voor de binnenstad kan via ULS worden geleverd. Uit deze onderzoeken bleek ook dat een landelijk ULS-netwerk niet per se nodig is voor dit soort vervoer.
Het is echter essentieel om een intermodaal netwerk te creëren dat aansluit op stedelijke ULS. Een combinatie van ULS met een intermodaal netwerk zou het systeem kostenconcurrerend maken. Het beeld is anders voor regionale en industriële UGT’s. Voor ULS Aalsmeer-Schiphol-Hoofddorp worden eind 1999 Publiek Private Samenwerking (PPS) investerings- en exploitatievoorstellen verwacht. Voor de haalbaarheidsstudie in Zuid-Limburg (DSM-pilot) is het beeld nog niet helemaal uitgekristalliseerd. Qua investeringskosten is een ULS-duur in vergelijking met een oplossing met wegtransport, terwijl de operationele kosten van de verschillende oplossingen vergelijkbaar zijn. Er is nog geen keuze gemaakt. Volgens de mening van de onderzoekers blijkt uit alle onderzoeken dat een overheidsbijdrage noodzakelijk blijkt voor de rendabele exploitatie van een ULS. Men moet er rekening mee houden dat de schattingen van kosten en opbrengsten in dit stadium zeer benaderend zijn.
Studies naar traditioneel pijpleidingtransport (netwerken voor propyleen en ethyleen) zijn nog niet afgerond; resultaten worden in het najaar verwacht. Inmiddels is in het kader van het CO2-beleid subsidie toegezegd voor de aanleg van een Multi-Core leidingsysteem in de haven van Rotterdam. De haveninstallatie zal hoogstwaarschijnlijk een investeringsbeslissing nemen over de aanleg. De samenwerkende energiebedrijven hebben een aanvraag voor subsidie voor een CO2-netwerk ingediend bij de overheid en kregen een positieve reactie.