Ondergrondse inrichting
Ruimtelijke ordening en beleving / waarde
Verkenning mogelijkheden ondergronds logistiek systeen in het knooppunt Arnhem-Nijmegen
https://www.cob.nl/document/verkenning-mogelijkheden-ondergronds-logistiek-systeen-in-het-knooppunt-arnhem-nijmegen/
Auteur: Martens et al.
Uitgever: Kamer van Koophandel voor Centraal Gelderland
Uitgave: juni 1999 | Geüpload op: 1 mei 2016
Verkenning van de mogelijkheden voor een Ondergronds Logistiek Systeem (OLS) tussen Arnhem en Nijmegen....>>
Samenvatting
De rijksoverheid heeft de afgelopen jaren verschillende initiatieven ontplooid, die moeten leiden tot een duurzamer goederenvervoer. Eén van deze initiatieven is de ‘Interdepartementale Projectorganisatie Ondergronds Transport’ (IPOT), een samenwerkingsverband van de Ministeries van Verkeer en Waterstaat, Economische Zaken en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu.
Deze projectorganisatie heeft in april 1998 de nota ‘Transport onder ons’ uitgebracht, waarin wordt aanbevolen om in concrete proefprojecten meer kennis en ervaring op te doen met ondergronds transport van goederen. De verkenning van de mogelijkheden voor een Ondergronds Logistiek Systeem (OLS) in de KAN-regio is een van deze proefprojecten en omvat een drietal fasen.
In de eerste fase is eerst het logistieke concept achter OLS verder uitgewerkt. Vervolgens zijn de aard, omvang en herkomst/bestemming van de goederenstromen van, naar en in de KAN-regio in beeld gebracht. Daarbij is zowel gekeken naar de gemeenten in de regio als naar een aantal belangrijke zwaartepunten in de goederenstromen: binnensteden, grote winkelcentra en regionale bedrijventerreinen.
De belangrijkste conclusie van de studie is dat bundeling van goederenstromen in logistiek én maatschappelijk opzicht voordelen kan opleveren. Er is dan ook alle reden om de bundeling van goederenvervoer op de beleidsagenda van de KAN-regio te zetten.