Ondergrondse inrichting
Veiligheid
Full scale tunnel fire tests: low pressure water mist tunnel fire protection system in Runehamar
https://www.cob.nl/document/vid-fire-kill-low-pressure-water-mist-tunnel-fire-protection-system-in/
Auteur: VID
Uitgever: IWMA Annual Conference
Uitgave: 2009 | Geüpload op: 1 mei 2016
VID Fire-Kill heeft samen met Entreprise / Bane-Danmark in april en mei 2009 een reeks grootschalige tunnelbrandtests uitgevoerd in de Runehammer-tunnel. De tun...>>
Samenvatting
VID Fire-Kill heeft samen met Entreprise / Bane-Danmark in april en mei 2009 een reeks grootschalige tunnelbrandtests uitgevoerd in de Runehammer-tunnel. De tunnel is een verlaten 9 meter brede, 6 meter hoge en 1600 meter lange rotstunnel met twee rijstroken in Åndalsness aan de westkust van Noorwegen.
De brandtesten hebben betrekking op dieselplasbranden en vaste klasse A-branden met een potentieel warmtevermogen tot 100 MW. In de hartlijn van het tunnelplafond in het midden van de tunnel werden drie 20 m lange beschermingssecties van de straalpijpleiding van het VID Fire-Kill Low Pressure Water Mist Tunnel Protection System geïnstalleerd. Waternevel uit de sproeierleidingen werd handmatig in het midden van de tunnel vrijgelaten toen de waterpompen werden aangezet en water met een waterdruk van 10 bar op de sproeierleiding werd aangebracht.
Door gebruik te maken van een handmatige systeemontgrendelingsmethode kregen de testbranden de tijd om zich te ontwikkelen, en hier door het beveiligingssysteem te testen bij grote branden. Alle proefbranden zijn uitgevoerd door Sintef NBL. Sintef NBL heeft ook alle metingen, dataregistraties en documentatie van de testen en resultaten uitgevoerd.
Er werd vastgesteld dat het VID Fire-Kill Tunnel Protection System zorgt voor snelle brandbestrijding bij grote tunnelbranden met koolwaterstoffen (dieselolie) en vaste branden (klasse A) met een potentiële warmteafgifte tot 100 MW. Er werd ook waargenomen dat het beschermingssysteem de structuur van de tunnelpijpen en de luchttemperaturen in de hele tunnelpijp effectief koelt, waardoor brandweerlieden en reddingswerkers veilig in een vroeg stadium de tunnelpijp kunnen betreden om mensen te redden en branden te bestrijden. Ook werd geconstateerd dat het brandbeveiligingssysteem rookterugstroom in de tunnel verhinderde bij tunnel ventilatieluchtsnelheden tot 2 m/s.