Schreudersprijs 2025
Stichting A.M. Schreuders heeft tijdens het COB-jubileumcongres, op 31 maart 2025, voor de 13de keer de Schreudersprijs uitgereikt. De Schreudersprijs is dé prijs voor een bijzondere prestatie op het gebied van ondergronds bouwen.
Prestigieuze ondergrondprijs voor uitbreiding Paleis Het Loo
Ondergrondse uitbreiding van Paleis Het Loo in Apeldoorn wint Schreudersprijs 2025 (Foto’s: COB)
De ondergrondse uitbreiding van Paleis het Loo in Apeldoorn heeft de Schreudersprijs 2025 voor ondergronds bouwen gewonnen. De jury roemt het project vanwege de extra belevingswaarde en behoud van het monumentale karakter tijdens het realiseren daarvan. “Het uit 1686 daterende Paleis Het Loo is getransformeerd tot een soort Louvre in Apeldoorn met internationale grandeur”, aldus de jury. De prijs, €25.000,-, is op 31 maart tijdens het jubileumcongres van het Centrum Ondergronds Bouwen (COB) uitgereikt aan vertegenwoordigers van Paleis het Loo, VSF, advies- en ingenieursbureau WSP en KAAN Architecten.
De jury selecteerde de ondergronds uitbreiding van Het Loo uit vijftien inzendingen, allemaal ondergronds projecten die in de afgelopen twee jaar zijn gerealiseerd. Ook De Entree Amsterdam en de Blankenburgverbinding werden genomineerd.
Specialistische funderingstechnieken
De uitbreiding van Paleis Het Loo bevindt zich onder het centrale voorplein, de Bassecour. Met specialistische funderingstechnieken, uitgebreide monitoring en risicogestuurd ontwerp met 3D-modellen zijn vijf bouwkuipen van 4.500 m² en 10 meter diepte gerealiseerd. De historische bebouwing is verbonden met de nieuwbouw via vier onderaansluitingen, waarbij de kelder gefaseerd is doorgebroken en verbonden tot één ondergrondse ruimte. Tijdens de meest kritische fase van de uitbreiding is het monumentale karakter van het paleis behouden gebleven.
Paleis Het Loo werd na een verbouwing van vijf jaar op 21 april 2023 heropend door Koning Willem-Alexander. De uitbreiding omvat tentoonstellingszalen en een nieuwe entree. Tijdens de uitvoering zijn de bestaande gevels en funderingen beschermd met behulp van trillingvrije technieken.
De jury noemt de ondergrondse centrale hal is het meest indrukwekkende deel van de uitbreiding: “Het ensemble van de gecreëerde ruimte en het bestaande monument samen vormen de kracht van dit project. Na vernieuwing van de paleistuinen begin deze eeuw is het Loo nu voorzien van nieuw elan in een mooie drieslag: historie, nieuwe ondergrondse ruimte en behoud van hoge kwaliteit bovengronds.”
Publieksprijs tijdens het jubileumcongres
Nieuw dit jaar was de publieksprijs. Als eerste konden de 3 genomineerden hun inzendingen pitchen bij het publiek. Vervolgens konden de deelnemers van het congres meer informatie verzamelen en hun stem uitbrengen bij de Schreudersrotonde. Na het tellen van de stemmen was het tijd om de winnaar bekend te maken. De bezoekers van het COB-congres kenden de publieksprijs toe aan de Blankenburgverbinding!
15 inzendingen
Voor de Schreudersprijs 2025 waren in totaal 15 projecten ingezonden. Hieronder kunt u alle genomineerden en alle inzendingen nog eens bekijken.
Genomineerden 2025
(De volgorde is op basis van inschrijving.)
“De Entree Amsterdam” met Stationsplein Fietsenstalling en Cuyperstrap
Door gemeente Amsterdam en Max Bögl
Het Project De Entree Amsterdam, met de Stationsplein Fietsenstalling en de Cuyperstrap, is een indrukwekkend voorbeeld van ondergronds bouwen in een druk stedelijk gebied. Dit multifunctionele project combineert innovatie, duurzaamheid en esthetiek op unieke wijze. Met de versterking van de hoogwaterkering achter de fietsenstalling en ruimte voor ca. 7.000 fietsen is een slimme oplossing gevonden die mobiliteit verbetert en openbare ruimte vrijmaakt.
De fietsenstalling, volledig onder water gelegen, is ontworpen als een “oester in het water”: robuust van buiten, verfijnd en licht van binnen, met een glazen “Parel” in het hart. Historische kunstwerken van Lex Horn zijn gerestaureerd en geïntegreerd, terwijl de Horizon-wand het watererfgoed van Amsterdam viert met stadsplattegronden door de eeuwen heen. Innovatieve technieken zoals grondbevriezing, zelfdragende trappen en waterdichte constructies tonen technisch vakmanschap.
De Cuypers-Trap verbindt het Centraal Station met de metro, tram en de fietsenstalling, waardoor overstappen sneller en comfortabeler wordt. Het project is een inspiratiebron voor toekomstige ondergrondse bouwprojecten wereldwijd, waarbij mobiliteit, duurzaamheid en cultuur samenkomen in een harmonieus ontwerp.
Blankenburgverbinding
Door BAAK (Ballast-Nedam, DEME en HICL Infrastructure), Rijkswaterstaat, Tunnel Engineering Consultants (Witteveen+Bos en RHDHV), ZJA Architects & Engineers en BoschSlabbers
De Blankenburgverbinding van BAAK en Rijkswaterstaat is een inspiratie voor ondergronds bouwen door het innovatieve BAAK+ concept, dat duurzaamheid, inpassing en minimale omgevingshinder combineert. Technische hoogstandjes die een nieuwe standaard zetten zijn onder andere de grootschalige toepassing van gewapend onderwaterbeton, twee grote zinktunnelelementen met bijzondere ballastkokers en het 3D-scannen van wapening onder water. Ondanks uitdagingen zoals de coronapandemie, behield het project haar hoge kwaliteit en voortgang.
Gebruik is gemaakt van innovatieve bouwmethoden met een hoge materiaalefficiëntie. Bijvoorbeeld de deepcut & cover sectie van de Maasdeltatunnel met permanente combiwanden, een betonnen stempelraam en een zeer diepe gewapend onderwaterbetonvloer, gebouwd in een complexe verticale fasering. De Maasdeltatunnel is 200 jaar waterveilig zonder toepassing van extra materiaal. Risico’s zijn beheerst door testen vooraf, 4D BIM-voorbereiding en voorbedachte correctieve beheersmaatregelen. Parametrische modellen en scenario-denken ondersteunden een robuuste planning en leidden tot een veilige uitvoering binnen tijd en budget.
Het project levert een grote maatschappelijke bijdrage aan de regio Rotterdam in mobiliteit, ruimtelijke kwaliteit, duurzaamheid en klimaatbestendigheid. Slimme logistieke oplossingen beperkten omgevingshinder tijdens de bouw. Het BAAK+ concept integreert de tunnels in het landschap met verdiepte installaties, een dienstgebouw als boerenschuur, waterzuiverende rietkragen en de herinrichting van getijdennatuurgebied Gors van de Lickebaert.
Bouwkuip en onderaansluitingen ondergrondse uitbreiding Paleis Het Loo
Door VSF, Paleis het Loo, WSP en KAAN Architecten
Het Paleis, gebouwd in 1686, is uitgebreid met een ondergrondse uitbreiding onder het centrale voorplein, de Bassecour. Met specialistische funderingstechnieken, uitgebreide monitoring en risicogestuurd ontwerp middels 3D-modellen, zijn vijf bouwkuipen van 4.500 m² en 10 meter diepte gerealiseerd. De historische bebouwing is verbonden met de nieuwbouw via vier onderaansluitingen, waarbij de kelder gefaseerd is doorgebroken en verbonden tot één ondergrondse ruimte.
De nieuwe entree is bereikbaar via trappen en liften, en de Grand Foyer biedt natuurlijke lichtinval. De uitbreiding omvat tentoonstellingszalen en klimaattechniek. Trillingsarme technieken hebben de bestaande gevels en funderingen beschermd, en beperkte zettingen zijn opgevangen met vijzels. Uitdagingen waren de ingewikkelde faseringen, verschillende belastingsgevallen en beperkte werkruimte. Diverse stempelframes en ondersteuningsconstructies zijn toegepast om vervormingen te voorkomen.
Door de inpandige bouwputten volledig in jetgrouting te ontwerpen, zijn er meerdere functies gecombineerd, waardoor met minder faseringen de risico’s zijn beperkt. Tijdens de meest kritische fase van de uitbreiding, namelijk de realisatie van de bouwkuip met integrale onderaansluitingen, is het monumentale karakter van het paleis behouden gebleven. Dit maakt het project uniek in Nederland op ondergronds binnenstedelijk gebied.
Overzicht van de overige inzendingen 2025
(De volgorde is op basis van inschrijving.)
Een baanbrekende binnenstedelijke fundering verhoogt de leefbaarheid
Door CRUX Engineering, Sonate Spuikwartier, Boele & Van Eesteren, Gebr. van ’t Hek, Van Rossum Raadgevende Ingenieurs en MVSA Architects
De schaarse ruimte in binnensteden leidt regelmatig tot complexe inpassingsopgaven. Nieuwe baanbrekende techniek is nodig om tot haalbare, financierbare en ook duurzame oplossingen te komen. Voor nieuwbouwproject Sonate in Den Haag, gebouwd door Boele & van Eesteren (VolkerWessels) in opdracht van Sonate Spuikwartier CV, werd een vernieuwende funderingsmethode bedacht die het mogelijk gemaakt heeft om een bestaande parkeergarage te handhaven én te voldoen aan de strenge eisen ten aanzien van omgevingsbeïnvloeding en hinder. Voor de vernieuwde funderingsmethode zijn een aantal technieken proefondervindelijk doorontwikkeld zoals paaltesten voor grondverdringende schroefinjectiepalen met grote diameter (zowel installatie als ook draagkracht), boren van deze palen vanuit een kelder onder de grondwaterstand in een stijgbuis en vervolgens het waterdicht afsluiten van palen met de kelderconstructie zo dat er geen stijve verbinding tussen funderingspalen en keldervloer ontstaat.
Met de baanbrekende funderingsmethode voor het project Sonate Adagio in Den Haag is aangetoond dat innovatie oplossingen mogelijk zijn om tot verantwoorde en betrouwbare funderingen voor een hoogbouwtoren in een reeds bebouwde omgeving te komen.
Toepassing multikoker in openbaar gebied
Door gemeente Alphen aan den Rijn
Wij zijn trots op de toepassing van kokers t.b.v. de telecom voorzieningen in het gebied Biezelanden. Dit is een nieuwbouwproject met een strook openbare ruimte van 6 meter de verbinding tussen de particulier percelen.
De weg is te smal voor een telecom strook; betreffende kabels zouden in de korrelfundatie komen te liggen maar zijn daar niet geschikt voor. Toepassing van deze kokers geeft bescherming van de kabels, spaart maatschappelijke kosten uit voor toekomstig herstel van kabels en wegenstructuur, en onderhoud en sanering is mogelijk met een minimum aan graafwerk. Tevens is nu er nog de mogelijkheid om vergroening toe te passen.
Renovatie Eerste Heinenoordtunnel en Bouwblok 3BT
Door Rijkswaterstaat en Combinatie Savera III (Swarco, SPIE en Dura Vermeer)
De renovatie van de Heinenoordtunnel is een inspirerend voorbeeld van innovatieve kracht en technische inventiviteit in ondergronds bouwen. Deze essentiële verkeersader, die dagelijks door meer dan 110.000 voertuigen wordt gebruikt, is met beperkte hinder volledig vernieuwd. Een vooruitstrevende aanpak zorgde ervoor dat de tunnel slechts weken afgesloten was, een ongekende prestatie vergeleken met soortgelijke projecten.
De technische uitdagingen werden aangepakt met baanbrekende oplossingen, zoals de implementatie van een generiek bouwblok (3BT) dat het beheer en onderhoud vereenvoudigt. Het nieuwe middentunnelkanaal werd in slechts 7,5 dag gerealiseerd dankzij geavanceerde simulaties en strakke planning. Tegelijkertijd bleef de tunnel operationeel door slimme plaatsing van technische systemen.
De renovatie had niet alleen technische, maar ook maatschappelijke waarde. Door de bestaande dienstgebouwen het te gebruiken, slimme keuzes in energievoorziening en asfalt met 60% gerecycled materiaal werd duurzaamheid centraal gesteld. Extra maatregelen, zoals gratis veerboten en alternatieve routes, beperkten de impact op de regio en verhoogden de sociale acceptatie. Met een perfect samenspel van veiligheid, duurzaamheid en innovatie, biedt de renovatie een blauwdruk voor toekomstige tunnelprojecten. Het project laat zien hoe complexe renovaties binnen tijd en budget gerealiseerd kunnen worden, met behoud van mobiliteit en minimale hinder voor gebruikers en omgeving.
Julianaplein Groningen
Door Witteveen+Bos, Max Bögl, Züblin, Oosterhof Holman Infra, Koninklijke Sjouke Dijkstra, Roelofs Wegenbouw
Het Julianaplein in Groningen met twee kruisende tunnels gebouwd op staal met verkeersafwikkeling op drie niveaus is een inspirerend voorbeeld van innovatie en technische excellentie in ondergronds bouwen. De toepassing van prefab wapening verkortte de bouwtijd, verhoogde de nauwkeurigheid en verbeterde de veiligheid op de werkvloer. Deze techniek is opschaalbaar en biedt voordelen voor de hele sector, vooral bij complexe projecten.
De ondergrond heeft een complexe opbouw vanwege zowel de geologische geschiedenis (uitlopers Hondsrug), als antropogene bovenlagen en aanwezige aardwallen. Door toch in deze unieke situatie te kiezen voor fundatie op staal, werden hoge kosten van een trillingsvrij paalsysteem vermeden. Het ontwerp is bestand tegen aardbevingsbelastingen en aangepast aan de complexe ondergrond, wat een betrouwbare en efficiënte infrastructuur garandeert.
Het project levert een grote maatschappelijke bijdrage door verbeterde mobiliteit en ruimtelijke kwaliteit. De groene, esthetisch aantrekkelijke inrichting met loofbomen en diverse kruidensoorten bevordert ecologische waarde en welzijn van bewoners. Dit duurzame ontwerp verhoogt de economische en sociale waarde van de omgeving.
Het Julianaplein combineert technische innovatie, effectief risicomanagement en maatschappelijke waarde, en dient als een inspirerend voorbeeld voor toekomstige stedelijke infrastructuurprojecten.
Door de Schreuderprijs kunnen we een groter publiek bereiken en onze kennis delen om de bouw efficiënter te maken.
Calamiteit A7 Prinses Margriettunnel
Door Van Hattum en Blankevoort en Rijkswaterstaat
De Prinses Margriettunnel is een aquaduct in de A7 t.p.v. Uitwellingerga. In december 2022 is een calamiteit opgetreden waarbij een tunnelmoot is op komen drijven door bezwijken van trekpalen onder het aquaduct. VHB/VSF lossen met Rijkswaterstaat de calamiteit op door de fundering te herstellen. Het werken aan een bestaande constructie onder tijdsdruk die hoort bij een calamiteit is uitdagend. Door nauw samen te werken is snel naar een oplossing gewerkt.
– Inspiratie/innovatie: Om de tunnel snel open te stellen moesten er diverse onderzoeken gedaan worden naar de oorzaak en moest er snel een ontwerp komen. In een halfjaar tijd zijn dertig moten volledig doorgerekend op geotechnisch en constructief vlak. Door inzet van een volledig geautomatiseerd rekenproces is de ontwerpdoorlooptijd per moot verkort van 6 weken naar 6 dagen!
– Risicomanagement/techniek: Vanuit omgeving was het de voorkeur om het funderingsherstel zonder grootschalige bemaling te realiseren. Hiervoor is de zogeheten ‘sluisjesmethode’ doorontwikkeld: een hulpconstructie waardoor boren tegen grote grondwaterdruk in mogelijk is.
– Maatschappelijke waarde: De tunnel vormt een cruciale verkeersader in de regio. Deze is na optreden van de calamiteit snel weer opengesteld met één rijstrook in iedere richting zonder concessies te doen aan de verkeersveiligheid. Met alle partijen wordt hard gewerkt de tunnel weer volledig open te stellen.
Surfpool RiF010 Rotterdam
Door Mobilis
In hartje Rotterdam realiseerde Mobilis een waar surfparadijs, de eerste urban surfpool ter wereld. Duizenden toeschouwers kwamen bij de opening in juli 2024 kijken hoe internationale professionals als Italo Ferreira, Ben Skinner en Freddy Meadows de golven trotseren.
De publiekstrekker zorgt voor een positieve sportieve ‘vibe’ met een economische impuls voor het centrumgebied tussen de Koopgoot en iconische Markthal. Rotterdam is een nieuwe toeristische trekpleister rijker.
Rotterdammers zijn vooral trots dat “hun idee” ook echt is gebouwd en niet in een bureaulade is verdwenen vanwege problemen met vergunningen of budget. Het vergde geduld, doorzettingsvermogen en samenwerking. Deze bijzondere droom begon in 2014 nadat het idee voor RiF010 het Rotterdamse Stadsinitiatief won. Tien jaar later rolden de perfecte 1,5 meter hoge surfgolven door het kunstmatige rif achterin de Steigersgracht. Mobilis was als adviseur en hoofdaannemer vanaf de initiatieffase betrokken. TBI is tevens medefinancier.
Met een onderwaterbetonvloer, profileringsvloer en betonwanden is uiteindelijk een bassin in de gracht gecreëerd, waarbij de golven via twee riffen naar het betonnen “strand” rollen. De golven worden gecreëerd in de golfkelder middels onder- en overdruk in acht parallelle golfslagkamers. Deze worden aangestuurd door software waarin diverse golfintensiteiten voorgeprogrammeerd zijn; voor professionals tot beginners. Hoe de golf breekt op het rif wordt bepaald door de vorm van de surfpool en de profileringsvloer. Dit vroeg om een nauwe samenwerking, met bijvoorbeeld een goede afstemming van acceptabele bouwtoleranties, tussen de aannemer, Surfloch (de ontwerper van de golf) en de installateur van o.a. de golf- en pompinstallaties. Beton heeft een hoofdrol in de constructie en ook de bak heeft een betonnen ‘look’. Dit sterke staaltje civiele techniek lukte dankzij staalvezelversterkt onderwaterbeton, extreem korte en slanke damwanden, schuine palen en intensieve samenwerking binnen en rondom het project.
TETEM Enschede
Door Mobilis en Koopmans TBI
Het project omvat woonblokken TETEM III en IV op het historische terrein van de Twentsche Textiel Maatschappij (TETEM) in de wijk Roombeek. De bovenbouw van Tetem III heeft een bijzonder architectonisch ontwerp waarmee de verwoestende schokgolf van de vuurwerkramp op 13 mei 2000 wordt verbeeld. De ondergrondse garages spelen een belangrijke rol om de architectuur en het straatbeeld boven het maaiveld te versterken.
Voor de fundering en bouwkuip en het betonnen casco van twee ondergrondse parkeergarages is door Koopmans TBI-zusterbedrijf Mobilis ingeschakeld. Toen Mobilis in 2021 aan tafel kwam werd er voor Tetem III gedacht aan een “natte bouwkuip” met stalen damwanden, onderwaterbeton en een stempelraam. Vanuit een variantenstudie volgde een “droge bouwkuip” met diepe CSM-wanden en strengenankers duidelijk als voorkeursvariant. Hierbij is slim gebruik gemaakt van de waterafsluitende leemlagen. Daarnaast zijn de keldervloerdiktes geoptimaliseerd. Dit resulteerde in grote voordelen in bouwkosten, complexiteit en bouwtijd. In een tijd van stijgende bouwkosten heeft dit bijgedragen aan de haalbaarheid van het ondergronds parkeren.
Een nadeel van deze bouwwijze is meer risico op omgevingsbeïnvloeding; met name de monumentale schoorsteen vroeg om een bijzondere aanpak. In een artikel in het vakblad Geotechniek is het gezamenlijke proces van ontwerp en monitoring toegelicht, met de focus op de schoorsteenfundering. Na een succesvolle samenwerking en realisatiefase staat de schoorsteen misschien wel rechter dan ooit tevoren.
VAB Vijzelgracht Amsterdam
Door Lödige Benelux
In opdracht van de gemeente Amsterdam hebben wij een vol-automatisch parkeersysteem gerealiseerd in het centrum van Amsterdam. Tijdens de bouw van de noord-zuid lijn is boven metrostation Vijzelgracht hier een ruimte voor vrijgehouden. Lödige heeft een parkeersysteem ontworpen wat een combinatie is van de 2 parkeertechnieken die wij in huis hebben. Dit heeft geresulteerd in het grootste vol-automatische parkeersysteem dat wij in Nederland hebben gebouwd. 270 parkeerplaatsen over 5 verdiepingen, 5 liften en geschikt voor verschillende type auto’s en waar ook elektrisch laden mogelijk is. Het systeem kent zeer snelle ophaaltijden. Op het maaiveld bevinden zich 3 cabines waarin de auto moet worden ingeparkeerd en/of opgehaald. Dat is het enige wat de 2500 vergunninghouders (op kenteken) en de omgeving zien van het systeem. Op straat heeft de gemeente 270 parkeerplaatsen verwijderd.
Verticaal Kabels en Leidingen Systeem (VKLS)
Door gemeente Leiden
Het VKLS is een breed gedragen project. Deze ontwikkeling, ontstaan van de gemeente Leiden, samen met alle Leidse netbeheerders en ondersteunt door meerdere gemeentes, het GPKL, Provincie Zuid-Holland en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, is een potentiële oplossing voor het ruimtegebrek in de stedelijke ondergrond. Door de distributienetten verticaal te ordenen in een modulair rek blijft er meer ruimte in het straatprofiel over voor bijv. klimaatadaptieve maatregelen. Beschikbare ruimte onder het maaiveld wordt steeds krapper, en ruimtelijke conflicten tussen bijvoorbeeld kabels en leidingen, en bomen komen steeds vaker voor. Bovendien zal deze innovatie leiden tot een vermindering van graafschade (~50 miljoen euro in 2024) omdat de netten in een vaste positie in het rek liggen en het rek is afgedekt aan de bovenkant. Het VKLS wordt nu uitgevoerd in een living lab in Leiden onder begeleiding van de Technische Universiteit Eindhoven. Met als doel het VKLS uiteindelijk breed toe te passen in Leiden, en hopelijk ook in andere gemeenten.
Deze innovatie zal resulteren in efficiënter ruimtegebruik in de stedelijke ondergrond. Hierdoor kunnen gemeenten beter aan hun ambities en opgaven voldoen, wordt graafschade verminderd en is er meer ruimte voor groen en klimaatadaptie in het straatprofiel.
RADIUS
Door DP6 architectuurstudio
Het 100 jaar oude pomphuis met ondergronds waterbassin (reinwaterkelder) aan de voet van de Delftse watertoren is met respect voor het rijksmonument getransformeerd tot kunstcentrum RADIUS. In het ontwerp is grote aandacht besteed aan een minimale ecologische voetafdruk van inkomende materialen door gebruik van biobased materialen en low-tech installaties
Door de transformatie van het pomphuis en de reinwaterkelder is een uniek, al heel lang leegstaand en vervallen monumentaal gebouw, nieuw leven ingeblazen. Verbeeldingskracht en doorzettingsvermogen van de private opdrachtgever en het ontwerpteam hebben ervoor gezorgd dat het complex een nieuwe publieke functie heeft gekregen. Een publieke functie die bovendien prachtig past bij de ruige, spannende ondergrondse ruimte en bij de invulling: kunstcentrum RADIUS organiseert namelijk tentoonstellingen op het snijvlak van kunst en wetenschap, met de nadruk op klimaat, ecologie en de leefomgeving. De tentoonstellingsruimte zelf is een voorbeeld van adaptieve oplossingen voor de systeem- en klimaatverandering die het kunstcentrum agendeert. Het monumentale gebouw is zo min mogelijk aangetast, overbodige elementen hebben een tweede leven gekregen als deur of meubel en voor nieuwe toevoegingen zijn biobased materialen gebruikt. De massa van de aarde wordt gebruikt voor de isolatie en het koelen van het gebouw, waardoor low-tech installaties volstaan.
Evenementengebouw Silt Middelkerke
Door ZJA Architects & Engineers en DELVA Landscape Architecture & Urbanism (als onderdeel van Bouwteam Nautilus)
Waarom bovengronds bouwen als dat ook grotendeels ondergronds kan? En je daarmee bovendien verdwenen landschap terugbrengt, je wapent tegen de kracht van de zee en publieke ruimte teruggeeft? Dat is precies wat Bouwteam Nautilus met evenementengebouw Silt Middelkerke heeft gerealiseerd.
Silt is de nieuwe gebouwde parel aan de Belgische kust. Architectuur en landschap smelten samen in dit baanbrekende project, dat kustverdediging, leefbaarheid en duurzaamheid verenigt. Geïntegreerd in een vernieuwde zeewering en beleefbaar duinlandschap herschrijft Silt niet alleen de historische relatie van de badplaats met de zee, maar is het ook een ecologische, culturele en economische katalysator voor de toekomst.
Door het complex grotendeels ondergronds te realiseren, is er een oplossing gevonden voor het bouwen in een agressief zeeklimaat, ruimte gecreëerd voor hoogwaardige publieke ruimte en het uitzicht van de meeste achtergelegen appartementen behouden. Met het opvallende silhouet van de hoteltoren en zijn bescheiden voetafdruk is Silt met recht een aanwinst voor de Belgische kust.
Een bevlogen opdrachtgever en hecht samenwerkend bouwteam zette de toon voor deze hoogwaardige kustontwikkeling. Een succesvol voorbeeld van radicaal anders denken over ondergronds bouwen. Ondanks alle technische uitdagingen binnen een uitermate snelle bouwtijd gerealiseerd. Deze wereldwijde toonzetter voor toekomstgerichte kustontwikkeling verdient wat ons betreft de Schreudersprijs!
Marnixgarage – Amsterdam
Door Mobilis en gemeente Amsterdam
Met de realisatie van de ondergrondse Marnixgarage is de ruimte onder de Singelgracht benut om 800 parkeerplaatsen op straat op te heffen. Zo is meer kwalitatieve leefruimte gecreëerd in de omliggende buurten met onder meer bredere stoepen, meer fietsparkeerplekken en groen.
De omgeving is nauw betrokken bij het ontwerp en de bouw. De aanbesteding stelde alleen architectonische eisen voor de bovengrondse elementen. Zo was het mogelijk een optimaal ondergronds ontwerp te maken. Dit leidde tot unieke en innovatieve inzichten en uitkomsten.
Om de bomen rondom de bouwkuip te behouden, is gebruikgemaakt van een speciaal ontwikkelde elektrische bovenloopkraan met verdeelgiek voor betonstorten. De bouwlogistiek verliep grotendeels via het water om de hinder voor de stad tot een minimum te beperken. De bouwplaats fungeerde zo als een werkeiland in hartje Amsterdam.
Vooraf is de staat van panden en funderingen zorgvuldig vastgelegd. Tijdens de bouw zijn bewegingen in de ondergrond en deze panden uitgebreid gemonitord. Bewoners konden terecht bij onafhankelijke experts voor advies en – indien van toepassing – schadeafhandeling.
De Marnixgarage draagt bij aan een aantrekkelijkere stad en is duurzaam ingericht, met de mogelijkheid tot 100% elektrisch laden.
Dit project is een voorbeeld voor efficiënt ruimtegebruik en ondergronds bouwen in stedelijke gebieden.