Risicomanagement
Veiligheid
Haalbaarheidsstudie dubbelsporige boortunnel – Risico analyse gebruiksfase
https://www.cob.nl/document/haalbaarheidsstudie-dubbelsporige-boortunnel/
Auteur: K. Knaap
Uitgever: Projectorganisatie HSL-Zuid
Uitgave: oktober 1999 | GeĆ¼pload op: 1 mei 2016
Dit rapport vormt het eerste deel van de haalbaarheidsstudie naar een dubbelsporige boortunnel onder het Groene Hart....>>
Samenvatting
Dit rapport vormt het eerste deel van de haalbaarheidsstudie naar een dubbelsporige boortunnel onder het Groene Hart, dit deel omvat de risicoanalyse voor de gebruiksfase van boortunnel twee sporen.
Gekeken is naar de haalbaarheid van een dubbelsporige tunnel, een buis waar twee sporen doorheen lopen, ten opzichte van het referentieontwerp, twee buizen met elk een spoor met dwarsverbindingen. In dit eerste deel is gekeken naar de gebruiksfase van de tunnel.
Verschillende indelingen zijn met elkaar vergeleken voor verschillende gebeurtenissen. De belangrijkste gebeurtenissen zijn brand, botsing, ontsporing, ongevallen tijdens werkzaamheden aan de infrastructuur, aanrijding en een combinatie van deze gebeurtenissen.
Geconcludeerd wordt dat een dubbelsporige boortunnel met een scheidingswand in het midden veiliger is dan het referentieontwerp. Op basis van de veiligheid is een dubbelsporige boortunnel met een scheidingswand een haalbaar alternatief is ten opzichte van twee individuele buizen met spoor.
Het laatste deel van deze haalbaarheidsstudie, de lining berekening, kan hier gevonden worden.