Bodem- en grondonderzoek
Achtergrondinfo modellen
Haalbaarheidsstudie dubbelsporige boortunnel – liningberekening
https://www.cob.nl/document/haalbaarheidsstudie-dubbelsporige-boortunnel-liningberekening/
Auteur: K. Knaap
Uitgever: Projectorganisatie HSL-Zuid
Uitgave: oktober 1999 | Geüpload op: 1 mei 2016
Dit rapport vormt het eerste deel van de haalbaarheidsstudie naar een dubbelsporige boortunnel onder het Groene Hart, dit deel omvat de liningberekening....>>
Samenvatting
Dit rapport vormt het laatste deel van de haalbaarheidsstudie naar een dubbelsporige boortunnel onder het Groene Hart, dit deel omvat de liningberekening.
Voor een boortunnel wordt voor de dikte van de lining normaal gesproken 1/20 van de diameter aangenomen, de totale diameter van de tunnel is is 15.25 meter. In dit deel wordt gekeken of de lining dunner geconstrueerd kan worden. Er is gekeken naar diktes variërend tussen de 0,45 en 0,65 meter. Tevens is de breedte van de segmenten onderzocht, wat de boorsnelheid gunstig kan beïnvloeden.
Voor de verschillende breedtes en diktes is de krachtwerking bepaald aan de hand van de volgende modellen: een analytisch liggerwerking model, een analytisch ringwerking model, een methode die is ontwikkeld naar aanleiding van metingen bij de Tweede Heinenoordtunnel en een numerieke eindige elementenmethode.
Geconcludeerd wordt dat voor de situatie van deze tunnel een lining van minimaal 0.55 meter dikte benodigd is. De breedte van segmenten heeft weinig effect op de resultaten van de liningberekening.
Het eerste deel van deze haalbaarheidsstudie, de risicoanalyse voor de gebruiksfase, kan hier gevonden worden.