Risicomanagement
Veiligheid
Organisatie en financieel
Logistiek bij boortunnel Groene Hart
https://www.cob.nl/document/logistiek-bij-boortunnel-groene-hart-rapport/
Auteur: A. van Schie
Uitgever: Technische Universiteit Delft
Uitgave: februari 2001 | Geüpload op: 1 mei 2016
De Boortunnel Groene Hart maakt deel uit van de Hogesnelheidslijn-Zuid (HSL-Zuid), dit is de hoogwaardige spoorverbinding tussen Amsterdam en de Belgische grens...>>
Samenvatting
In deze studie is onderzocht wat de invloed van de logistieke processen in de tunnel is op de voortgang van de TBM en de veiligheid tijdens de bouw. De Boortunnel Groene Hart maakt deel uit van de Hogesnelheidslijn-Zuid (HSL-Zuid), dit is de hoogwaardige spoorverbinding tussen Amsterdam en de Belgische grens, die aansluit op een Europees netwerk van hogesnelheidslijnen en die in 2005 in gebruik genomen wordt. De ruim zeven kilometer lange boortunnel wordt aangelegd door het Groene Hart, tussen de plaatsen Leiderdorp en Hazerswoude-Dorp.
Bij de bouw van de tunnel onderscheidt men de ruwbouw en de afbouw. De ruwbouw bestaat uit de bouw van de tunnellining, de technische galerij en de zand/cement aanvulling. De afbouw houdt in het aanleggen van de betonnen vloer, de anti-ontsporingsranden en de scheidingswand. Tijdens de bouw worden de ruwbouw en de afbouw tegelijk op verschillende plaatsen in de tunnel uitgevoerd. De ruwbouw vindt plaats op, of vlak achter de tunnelboormachine (TBM) en de afbouw volgt op ongeveer zeshonderd meter achter de TBM.
Het ontwerp wordt naast de geïntegreerde ruwbouw en afbouw gekenmerkt door drie vluchtschachten, die tijdens het boorproces gekruist worden. Deze schachten dienen in de gebruiksfase als ontsnaproute bij een calamiteit. Tevens worden tijdens de booractiviteiten nog twee luchtschachten aangelegd, die de functie hebben de drukgolf, die ontstaat bij het passeren van een trein, af te voeren.
Tijdens de bouw dient het logistieke systeem in de tunnel zo georganiseerd te zijn, dat de voortgang van de TBM niet beïnvloed wordt door een interactie van de verschillende bouwprocessen in de tunnel met de aanvoer van materiaal, of het op andere wijze falen van de aanvoer van materiaal naar de boormachine. Het is onbekend in hoeverre dit het geval is. Daarnaast is het niet zeker, dat de uitvoeringsmethoden, die worden toegepast bij de uitvoering van de Boortunnel Groene Hart veilig zijn.