Het Nederlandse hoofdwegennet bevat vele zinktunnels. Bij het ontwerp en tijdens de beheerfase is geen rekening gehouden met een noodzaak voor onderhoud aan de ...>>
Samenvatting
Het Nederlandse hoofdwegennet bevat vele zinktunnels. Bij het ontwerp en tijdens de beheerfase is geen rekening gehouden met een noodzaak voor onderhoud aan de zinkvoegen en sluitvoeg. Op basis van de uitkomsten van hierop volgende studies en inspecties blijkt dit wel degelijk nodig te zijn.
De Heinenoordtunnel is de eerste van een serie zinktunnels die in de periode 2020 – 2030 door Rijkswaterstaat is gerenoveerd. Alle kennis die hier is opgedaan over de toepassing van producten, technieken en maatregelen voor specifiek het onderhoud aan zink- en sluitvoegen, is gebundeld in dit eindrapport.
Het rapport start met basisinformatie over zinkvoegen en sluitvoegen en relevante kenmerken van de Heinenoordtunnel. Ook de projectorganisatie wordt uitgebreid beschreven om eventueel eenvoudig contact te kunnen leggen wanneer gedurende volgende projecten vragen ontstaan. Daarna volgt een toelichting op de uitgevoerde onderzoeken waarmee de beste producten, technieken en methoden zijn bepaald. De uitgangspunten en overwegingen worden op een rij gezet en voor elke maatregel worden de belangrijkste aandachtspunten en uitgevoerde testen toegelicht. Uiteraard worden ook de bevindingen in de praktijk gedeeld.
Onderwerpen die aan bod komen zijn: toepassing van inhibitor, stralen en coaten van klemlijsten, bouten en moeren, aanbrengen van wax tussen klemlijst en rubberprofiel, en het toepassen van een aanvullende klemconstructie. Als ‘extra’ wordt een pilot van kathodische bescherming (KB) voor de stalen klemlijsten van de Kiltunnel beschreven.
Het rapport wordt afgesloten met diverse adviezen voor aankomende gelijksoortige projecten.