Ondergrondse inrichting
Bodem- en grondonderzoek
Dynamica Berekeningen Boortunnel Groene Hart – Geotechniek, cyclisch belasten
https://www.cob.nl/document/dynamica-berekeningen-boortunnel-groene-hart-geotechniek-cyclisch-belasten/
Auteur: W. Gardien
Uitgever: Holland Railconsult
Uitgave: januari 2001 | Geüpload op: 1 mei 2016
Voor de HSL Boortunnel onder het Groene Hart is onderzocht wat voor invloed niet-lineaire geotechnische aspecten hebben op de zakking van de tunnel. ...>>
Samenvatting
Voor de HSL Boortunnel onder het Groene Hart is onderzocht wat voor invloed niet-lineaire geotechnische aspecten hebben op de zakking van de tunnel.
Uit de modellen met een grondopbouw waarbij de stijfheid constant per laag is, blijkt dat de statische spanningen in de grond ten gevolge van de zwaartekracht veel groter zijn dan de spanningen als gevolg van een treinbelasting.
Eerst is onderzocht hoe de stijfheid varieert bij een verandering van de afschuifhoek tijdens een treinpassage. Verder is onderzocht of er op de lange duur extra zettingen optreden door herhaalde treinbelastingen.