Inventarisatie van locatiegerichte risico’s voor interne veiligheid
Auteur: Ingenieurs- en adviesbureau SAVE
Uitgever: Ingenieurs- en adviesbureau SAVE
Uitgave: maart 1999 | GeĆ¼pload op: 1 mei 2016
Onderzoek vanuit het ministerie van Verkeer en Waterstaat met als doel een helder referentiekader te hebben voor de eisen die aan veiligheid voor personen worde...>>
Samenvatting
Het ministerie van V&W heeft een project opgestart om te komen tot normering voor de veiligheid van verkeersdeelnemers/passagiers in het weg- en spoorvervoer. Doel hiervan is om een helder referentiekader te hebben voor de eisen die aan de veiligheid voor personen (weggebruikers en passagiers) worden gesteld bij infrastructurele projecten. Het onderzoek richt zich op de risico’s waarbij kleine kansen en grote gevolgen een rol spelen en op de bijdrage die het goederenvervoer levert aan het algemeen risiconiveau voor weggebruikers en treinpassagiers. De resultaten van dit onderzoek zullen de basis vormen voor het te voeren beleid op het gebied van de veiligheid voor weggebruikers en treinpassagiers in relatie tot het goederenvervoer in het algemeen en het vervoer van gevaarlijke stoffen in het bijzonder.
Uit het onderzoek volgen twee hoofdconclusies: (1) voor de open weg en voor de vrije baan zijn de risico’s voor interne veiligheid als gevolg van het vervoer van gevaarlijke stoffen niet kritisch; (2) het vervoer door tunnels is mogelijk kritisch vanwege het scenario ladingbrand bij goederenvervoer. Bij overkappingen is, waar dat is toegestaan, het vervoer van brandbare gassen kritisch.
De mogelijke maatregelen om risico’s in deze situatie te beperken zijn het zekerstellen van een goede ventilatie, het bevorderen van zelfredzaamheid in geval van ladingbrand en het nemen van preventieve maatregelen in het geval van brandbare gassen.