Ondergrondse inrichting
Veiligheid
SWOV-Factsheet: Verkeersveiligheid van tunnels in autosnelwegen
https://www.cob.nl/document/verkeersveiligheid-van-tunnels-in-autosnelwegen/
Auteur: SWOV
Uitgever: SWOV
Uitgave: augustus 2011 | GeĆ¼pload op: 1 mei 2016
Deze factsheet behandelt de verkeersveiligheid van tunnels in Nederlandse autosnelwegen. In zijn algemeenheid is het niet te zeggen of ongevallen relatief gezie...>>
Samenvatting
Deze factsheet behandelt de verkeersveiligheid van tunnels in Nederlandse autosnelwegen. In zijn algemeenheid is het niet te zeggen of ongevallen relatief gezien vaker in tunnels gebeuren dan op open wegvakken. Wel zijn in een tunnel extra risicofactoren aanwezig, zoals de nabijheid van de tunnelwand, de tunnelhelling, beperkte zichtafstanden, in- en uitvoegstroken in of dichtbij de tunnel en grote lichtverschillen bij de in- en uitgang.
De verkeersveiligheid in tunnels kan worden verbeterd door vluchtstroken toe te passen waardoor de ruimte tot de tunnelwand wordt vergroot, door de hellingspercentages te beperken en zo snelheids-verschillen te minimaliseren (alternatief is om aparte kruipstroken voor langzaam verkeer aan te leggen), en door eventueel noodzakelijke horizontale bochten ruim in te richten.
Verder moeten de tunnelingang en -uitgang zorgvuldig worden ontworpen: de verlichting moet van goede kwaliteit zijn en in- en uitvoegingen en weefvakken moeten vermeden worden, zowel in de nabijheid van de tunnel als in de tunnel zelf, wanneer er geen vluchtstroken zijn. Daarnaast moet de tunnel worden voorzien van een hoogwaardig afvoersysteem voor vloeistoffen.