Wettelijke kaders tunnel en omgeving
Hoe worden in wet- en regelgeving de impact van een wegtunnel en die van zijn omgeving op elkaar afgewogen? Dit is de hoofdvraag in dit project. Het COB-netwerk analyseert welke juridische kaders worden toegepast en hoe deze zich juridisch tot elkaar verhouden.
In Nederland zijn enkele tientallen wegtunnels gebouwd en in gebruik. Sommige zijn nog in aanleg, een behoorlijk aantal wordt de komende jaren gerenoveerd. Het is de bedoeling dat een tunnel 70 jaar of langer blijft functioneren. Dit betekent dat de kans groot is dat de omgeving van een tunnel in de loop van zijn levensduur wijzigt. In de omgeving kunnen ruimtelijke functies worden toegevoegd die niet voorzien waren bij de aanleg van de tunnel. Dit kan impact hebben op de afweging van risico’s zowel voor de tunnel als de omgeving.
Onduidelijk is hoe, op basis van wet- en regelgeving, de rol van een tunnel op de veiligheid van zijn (veranderende) ruimtelijke omgeving wordt meegewogen in besluitvorming. Of hoe de ontwikkeling van deze ruimtelijke omgeving invloed heeft op de veiligheid van de tunnel (constructief en gebruik). Er worden verschillende wettelijke kaders gebruikt, door verschillende partijen en op verschillende momenten. In de praktijk leidt dit soms tot discussie over de van toepassing zijnde wet- en regelgeving. Aan welke wetten en regels moet nu voldaan worden? Wat betekent dit voor het ontwerp van de tunnel, wat betekent dit voor de ontwikkeling van de omgeving?
Scope en voortgang
Het onderzoek beoogt niet zozeer een uitspraak te doen over de vraag of zaken nu wel of niet goed in wet- en regelgeving geregeld zijn. Het gaat vooral om het eenduidig en afgestemd vaststellen hoe zaken nu (in onderlinge samenhang) in wet- en regelgeving vastliggen. Daartoe beperkt zich de scope van dit onderzoek.
Het COB-netwerk wil in dit project door het analyseren van toegepaste wet- en regelgeving inzichtelijk maken welke kaders op welk moment van toepassing zijn en hoe deze zich juridisch (hiërarchisch) tot elkaar verhouden. Daarvoor wordt een onderzoeksaanpak met drie inhoudelijke fasen doorlopen. Het onderzoek wordt afgerond met een rapportage waarin de resultaten van de analyse worden beschreven en onderbouwd.
Er is voortgang – weliswaar vertraagd – op het verzamelen en analyseren van literatuur en data. De eindrapportage wordt opgesteld na het afronden van eerder afgesproken deliverables en het uitvoeren van workshops waarin met ervaringsdeskundigen het resultaat van de literatuurstudie wordt geanalyseerd.
Deliverables 2025
Nr. |
Omschrijving |
Verwachte opleverdatum |
---|---|---|
1 | Eindrapport (uitgesteld vanuit 2024) |
Q2 2025 |
Deliverables 2024
Nr. |
Omschrijving |
Verwachte opleverdatum |
---|---|---|
1 | Eindrapport. Inclusief verwerking van deliverables uit 2023:
|
Q4 2024 |
Activiteiten juli-december 2024
Omschrijving |
---|
De inventarisatie aan data is voorgelegd aan de werkgroep om analysevragen op te halen. De rapporteur is bezig deze analysevragen te verwerken. |
Deelnemers

COB -

Peter Kole, rol: Coordinator

Don Bureau B.V. -


Gemeente Utrecht Dienst Stadsontwikkeling -


Nederlands Inst Publieke Veiligheid -

Rijkswaterstaat NOVA Bureau Veiligheidsbeambte -

VDES -

Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond -
