Beheer- en onderhoudsfase
Risicomanagement
Veiligheid
Integrale veiligheid spoortunnels
https://www.cob.nl/document/integrale-veiligheid-spoortunnels/
Auteur: B.P. Smolders
Uitgever: TU Delft
Uitgave: 8 mei 1998 | GeĆ¼pload op: 1 mei 2016
Afstudeeronderzoek naar veiligheid van reizigers in spoortunnels. Het doel van dit afstudeeronderzoek is het optimaal integreren van een onderbouwde veiligheids...>>
Samenvatting
Afstudeeronderzoek naar veiligheid van reizigers in spoortunnels. Het doel van dit afstudeeronderzoek is het optimaal integreren van een onderbouwde veiligheidsfilosofie in het ontwerp van de tunnel onder het Groene Hart ten behoeve van de HSL-Zuid.
Deelrapport I bevat de vergelijking van de verschillende projecten op basis van een aantal criteria. Het resultaat is een zestal methoden van omgaan met veiligheid, conflicten op verschillende niveaus, grote verschillen in de belangen van de betrokken partijen en grote verschillen in de uiteindelijke keuze van veiligheidsmaatregelen. Op basis van deze vergelijking is een aantal aanvullingen op het Integraal VeiligheidsPlan voor de HSL-Zuid voorgesteld.
Deelrapport II bevat de specificatie van de veiligheidsfilosofie naar de veiligheid voor de boortunnel onder het Groene Hart. Een referentie-ontwerp is geformuleerd waarvan het risiconiveau met behulp van een risico-analyse is gekwantificeerd. Ook het effect van een aantal aanvullende veiligheidsmaatregelen in het ontwerp is gekwantificeerd. De verschillende veiligheidsmaatregelen zijn onderverdeeld naar de schakels in de veiligheidsketen, zoals die door het Ministerie van Binnenlandse Zaken zijn geintroduceerd. Deze keten bestaat uit de schakels Pro-actie, Preventie, Preparatie, Repressie en Nazorg.
Deelrapport III bevat een aantal analyses van veiligheid bij infrastructurele projecten. De analyses bevatten de gehanteerde veiligheidsfilosofie en de onderbouwing van de uiteindelijk gekozen veiligheidsmaatregelen.