In focus: Noord/Zuidlijn gaat open

(Foto: Gé Dubbelman – Noord/Zuidlijn)

Op 22 juli 2018 is het zover: dan rijdt er in Amsterdam het grootste deel van de dag iedere zes minuten een metro over de Noord/Zuidlijn. Na ruim vijftien jaar bouwen komt er een einde aan dit immense project.

Het tracé van de Noord/Zuidlijn is bijna tien kilometer lang en ligt grotendeels onder de grond. De metrolijn begint bovengronds in de omgeving van het Buikslotermeerplein in Noord en gaat vervolgens onder het IJ en het Centraal Station door. Daarna gaat de lijn ondergronds verder via een boortunnel onder het centrum tot aan het Scheldeplein. Vanaf daar is een tunnel op traditionele manier aangelegd, met een open bouwput. Iets voorbij de RAI komt de lijn bovengronds en eindigt bij station Amsterdam Zuid.

De eerste schop ging in 2002 de grond in. Bouwtechnisch gezien kent de Noord/Zuidlijn drie ondergrondse hoogtepunten: de afzinktunnel onder het IJ en het monumentale Centraal Station, de boortunnel onder het historische centrum van Amsterdam en een aantal diepgelegen stations in een dichtbebouwde stedelijke omgeving. Voor het afzinken van de tunnelelementen onder het Centraal Station moest de oorspronkelijke fundering, die bestaat uit duizenden houten palen, deels worden verwijderd en worden vervangen door een nieuwe funderingsconstructie. De boortunnel tussen het Damrak en het Scheldeplein loopt vrijwel geheel onder bestaande straten. Door alle voorbereidingen, innovatieve technieken en het zorgvuldige werk van de boorploegen zijn de gevolgen van het boren op de omgeving zeer beperkt gebleven. In 2013 werd het boorproject beloond met de Schreudersprijs.

Het nieuwe ondergrondse metrostation van Amsterdam Centraal (hier op de foto) wordt ook wel De Kathedraal genoemd vanwege de enorme afmetingen. Op dit station stappen straks dagelijks 35.000 reizigers in de metro op de Noord/Zuidlijn. Het metrostation werd ontworpen door Jan Benthem van Benthem Crouwel Architecten. Dit bureau maakte het ontwerp van zeven stations. Rokin, Vijzelgracht, De Pijp en Europaplein bevinden zich ondergronds. Onder de Ferdinand Bolstraat in De Pijp liggen de perrons onder elkaar op 16,5 en 26,5 meter diepte.