Twee onderdoorgangen voor station Bilthoven

Na jaren wachten hebben Bilthovenaren eindelijk zicht op een veiliger stationsgebied. De overweg op de Soestdijkseweg verdwijnt en maakt plaats voor twee onderdoorgangen. Aannemer Heijmans verzorgt voor ProRail de bouw ervan.

15 juni 2012 | AUTEUR: Armand van Wijck

Het is een langgekoesterde wens van de inwoners, maar de verschillende besturen konden het lange tijd niet eens worden; twee spooronderdoorgangen zouden de sloop van de voormalige woning van de stationschef betekenen. De Raad van State veegde begin 2012 echter alle bezwaren van tafel en zo kon minister Schultz van Haegen op 11 juni het startsein voor de bouw geven.

“Eind juni leveren we als eerste een voetbrug op”, vertelt projectcoƶrdinator Bart Niezen van Heijmans. “Hierdoor wordt het perron beter toegankelijk vanaf het P+R terrein. Daarna beginnen we met de bouw van de onderdoorgangen.”

Visualisatie van het nieuwe stationsgebied met de onderdoorgang voor langzaam verkeer op de voorgrond en die voor snelverkeer uiterst rechts. (Beeld: Studio SK/Movares)

Snel en langzaam

Het gaat om twee onderdoorgangen, een voor snelverkeer en een voor langzaam verkeer. “De onderdoorgangen liggen niet direct naast elkaar. Vandaar dat het ook drie jaar gaat duren voordat we alles hebben opgeleverd”, licht Niezen toe. “De komende anderhalf jaar werken we aan de onderdoorgang voor snelverkeer. Daarna bouwen we de onderdoorgang voor langzaam verkeer op de plek van de huidige overweg. Die zal medio 2015 gereed zijn.”

In het weekend van 23 en 24 juni staat een eerste grote buitendienststelling gepland. Heijmans brengt dan onder het noordelijke spoor de damwanden aan voor de onderdoorgang voor snelverkeer, die als een lus onder beide sporen en perrons zal doorlopen. Een waterglasinjectie zorgt voor een waterremmende laag onderin de bouwkuip. Niezen: “Dat doen we twee weken later ook onder het zuidelijke spoor. Vervolgens maken we twee voorbouwlocaties met voorgespannen brugdekken en die schuiven we over de damwandenconstructie. Daarna maken we de kuipen voor de toeritten.”

Heijmans zal de onderdoorgang voor langzaam verkeer op eenzelfde manier bouwen, maar die komt er wel anders uit te zien. “Het wordt een brede bak met drie liften voor minder validen en grote trapwanden, inclusief toegang tot het middenperron”, vertelt Niezen. “Er komt ook nog een ondergrondse fietskelder in en technische ruimten. Bovenop de fietskelder komt een plein voor bussen en een Kiss&Ride. We maken er een soort van stationsplein onder maaiveld van.”

De onderdoorgang voor snelverkeer wordt ongeveer 222 meter lang en komt zo’n zes meter onder maaiveld te liggen. Het langzaam verkeer krijgt een 210-meter lange onderdoorgang, 3.5 meter onder maaiveld. (Beeld: Breijn)