Snel en langzaam
Het gaat om twee onderdoorgangen, een voor snelverkeer en een voor langzaam verkeer. “De onderdoorgangen liggen niet direct naast elkaar. Vandaar dat het ook drie jaar gaat duren voordat we alles hebben opgeleverd”, licht Niezen toe. “De komende anderhalf jaar werken we aan de onderdoorgang voor snelverkeer. Daarna bouwen we de onderdoorgang voor langzaam verkeer op de plek van de huidige overweg. Die zal medio 2015 gereed zijn.”
In het weekend van 23 en 24 juni staat een eerste grote buitendienststelling gepland. Heijmans brengt dan onder het noordelijke spoor de damwanden aan voor de onderdoorgang voor snelverkeer, die als een lus onder beide sporen en perrons zal doorlopen. Een waterglasinjectie zorgt voor een waterremmende laag onderin de bouwkuip. Niezen: “Dat doen we twee weken later ook onder het zuidelijke spoor. Vervolgens maken we twee voorbouwlocaties met voorgespannen brugdekken en die schuiven we over de damwandenconstructie. Daarna maken we de kuipen voor de toeritten.”
Heijmans zal de onderdoorgang voor langzaam verkeer op eenzelfde manier bouwen, maar die komt er wel anders uit te zien. “Het wordt een brede bak met drie liften voor minder validen en grote trapwanden, inclusief toegang tot het middenperron”, vertelt Niezen. “Er komt ook nog een ondergrondse fietskelder in en technische ruimten. Bovenop de fietskelder komt een plein voor bussen en een Kiss&Ride. We maken er een soort van stationsplein onder maaiveld van.”