Risicomanagement
Veiligheid
Wet- en regelgeving / beleid
ALIVe: Amsterdamse Leidraad Integrale Veiligheid
https://www.cob.nl/document/alive-amsterdamse-leidraad-integrale-veiligheid/
Auteur: werkgroep Vetema
Uitgever: Gemeente Amsterdam
Uitgave: juni 2005 | Geüpload op: 1 mei 2016
Document waarin de toetsing van de veiligheid bij de aanvraag van een bouw- en gebruiksvergunning voor ondergrondse tram- en metrosystemen (al dan niet met onde...>>
Samenvatting
In 2005 bleek dat bij aanvraag van een bouwvergunning voor nieuwe ondergrondse tram- en metrosystemen de toetsing van de veiligheid slecht mogelijk was. Als reactie hierop is er een Amsterdamse Leidraad Integrale Veiligheid (ALIVe) ontstaan. De Leidraad is in dit document uitgewerkt.
In de Leidraad wat wordt besproken in dit document zijn vier oplossingen uitgewerkt:
- Een Stappenplan voor de integrale ontwikkeling van veiligheid;
- Een Basispakket Veiligheidsvoorzieningen om de uniformiteit van tunnels zeker te stellen;
- Een Fn-curve als norm voor het “Maatschappelijk Aanvaardbaar Risiconiveau” voor groepen reizigers en personeel in
een tram- of metrosysteem;
- Een ontruimingseis van 15 minuten voor ondergrondse stations, als uitwerking van de eisen van het Bouwbesluit.
Deze oplossingen zijn bedoeld voor ondergrondse trein- en metrosystemen, al dan niet gecombineerd met ondergrondse stations waarvan de afstand tussen tunnelmonden groter dan 250 meter is. Het proces in ALIVe komt voort uit rijksbeleid. Aanvullend aan het verzoek van de Minister van Verkeer en Waterstaat wat wordt voldaan koppelt de Leidraad op basis van een kwantitatieve risicoanalyse de bouw- en gebruiksvergunning aan elkaar. Bij nieuwe tunnels zullen dan de voorwaarden voor een veilig gebruik integraal worden meegenomen in de bouwvergunning. Vervolgens stellen de voorwaarden het veilig gebruik in de beheerfase. Ten slotte wordt voorgesteld de Centrale stad als bevoegd gezag aan te merken voor alle ondergrondse tram- metrosystemen.