HSL-tunnel Rotterdam-Noord CFD-studie
https://www.cob.nl/document/cfd-berekeningen-tunnel-rdam-noordrand/
Auteur: N.J. van Oerle
Uitgever: TNO
Uitgave: 13 april 2000 | Geüpload op: 1 mei 2016
Dit document bevat een CFD-studie naar de mogelijkheid voor vluchten van een treinbrand in de tunnel Rotterdam-Noord. Er zijn twee scenario's opgesteld, waarin ...>>
Samenvatting
Dit document bevat een CFD-studie naar de mogelijkheid voor vluchten van een treinbrand in de tunnel Rotterdam-Noord. Er zijn twee scenario’s opgesteld, waarin bij beide scenario’s één brandend treinstel is.
De brandontwikkeling is vastgelegd in termen van de groeisnelheid, de tijd tot vlamoverslag, het maximaal brandvermogen en de totale brandduur. Er zijn twee scenario’s ontwikkeld voor het onderzoek. Bij het eerste scenario (scenario 3 genoemd) heeft de brand een vermogen van 30 MW en een matig snelle brandontwikkeling. Bij het tweede scenario (scenario 4 genoemd) heeft de brand een vermogen van 60 MW en een snelle brandontwikkeling.
In de tunnel is om de 150 meter een rookluik. Het brandende treinstel is precies in het midden tussen twee rookluiken geplaatst, om zo de meest ongunstige situatie voor de rookafvoer te simuleren. De volgende conclusies kunnen uit het onderzoek opgemaakt worden:
- Tot het moment van vlamoverslag worden alleen de vluchtwegen in de directe nabijheid van het brandend voertuig geblokkeerd door de rook en vlammen. In de rest van de tunnel kunnen de vluchtwegen nog worden gebruikt.
- Vanaf het moment van de vlamoverslag worden alle vluchtwegen tussen de twee dichtstbijzijnde rookluiken geblokkeerd door de rook en vlammen. Deze twee rookluiken voeren ook vrijwel alle rook en vlammen af. De rest van de vluchtwegen kunnen nog worden gebruikt.