Dit rapport richt zich op de vergelijking tussen predictieberekeningen voor rijdende treinen zoals uitgevoerd door Movares met metingen. Daarnaast komt er een p...>>
Samenvatting
Het project F320 werd in 1998 gestart als deelproject van de monitoring van de Botlekspoortunnel, ook wel bekend onder de COB projectcode K300. Het doel van het project F320 was het doen van metingen van het dynamische gedrag van tunnels, en de daaruit voortkomende trillingsvoortplanting naar de omgeving bij het passeren van treinen in een geboorde tunnel.
In 2002 is het eerste deelrapport van de evaluatie F320 opgeleverd, waarbij de resultaten van overdrachtsmetingen bij een gecontroleerde bron zijn vergeleken met de berekeningsresultaten. Inmiddels zijn bij de Botlek spoortunnel ook trillingsmetingen uitgevoerd van rijdende treinen. Hiermee kunnen de predicties worden vergeleken met de meetresultaten voor rijdende treinen, en kan het laatste onderdeel van de evaluatie F320 worden voltooid.
Dit rapport richt zich op de vergelijking tussen predictieberekeningen voor rijdende treinen zoals uitgevoerd door Movares met metingen. Daarnaast komt er een postdictieberekeining voor rijdende treinen van TNO aan bod, die eveneens met metingen wordt vergeleken. Ten slotte wordt het gehele F320 voor dynamisch gedrag geëvalueerd.
Het doel van het onderzoek is drieledig:
– het vergelijken van de berekende dynamische responsie van het systeem tunnel – omgeving met de gemeten responsie;
– het verzamelen van de factoren die invloed op de resultaten hebben.
– een algemene evaluatie van het gehele onderzoek F320 dynamisch gedrag.