Haalbaarheidsstudie dwarsverbindingen boortunnel HSL-Zuid
https://www.cob.nl/document/haalbaarheidsstudie-dwarsverbindingen-boortunnel-hsl-zuid/
Auteur: P. Vreeken
Uitgever: Projectorganisatie HSL-Zuid
Uitgave: 15 november 2001 | Geüpload op: 1 mei 2016
Dit rapport is het eindverslag van een afstudeerstage waarin de haalbaarheid van dwarsverbindingen in de boortunnel HSL-Zuid (Groene Harttunnel) werd onderzocht...>>
Samenvatting
Dit rapport is het eindverslag van een afstudeerstage waarin de haalbaarheid van dwarsverbindingen in de boortunnel HSL-Zuid (Groene Harttunnel) werd onderzocht.
Het doel van de afstudeerstudie ‘Haalbaarheidsstudie dwarsverbindingen boortunnel HSL-Zuid’ is de haalbaarheid van de constructiemethode van de dwarsverbindingen tussen de geboorde tunnels in zijn algemeenheid en voor de boortunnel HSL-Zuid te bestuderen.
Een belangrijk aspect van tunnels is altijd de veiligheid van de mensen in de tunnel, dwarsverbindingen tussen geboorde tunnels kunnen voor deze benodigde veiligheid zorgen. Aanleg van dwarsverbindingen in de Nederlandse grond is door de slappe structuur een bijzonder moeilijke klus. Men moet een opening in een gesegmenteerde lining op grote diepte onder de grondwaterstand maken, waarna een korte tunnel en een aansluiting met een andere tunnel moet worden gerealiseerd.
Geconcludeerd wordt dat op basis van kosten en risico’s het pipejacken van een dwarsverbindingen de meest veelbelovende constructietechniek is.