Achtergrondinfo modellen
Veiligheid
Simulatie vluchtkanaal met building exodus – Calandtunnel
https://www.cob.nl/document/simulatie-vluchtkanaal-met-building-exodus-calandtunnel-2/
Auteur: J. Hoeksma, E. Schermer, R. van der Vooren
Uitgever: Rijkswaterstaat
Uitgave: 5 maart 1999 | Geüpload op: 1 mei 2016
Doel van de simulatie met Building Exodus is na te gaan of deze versmalling het vluchtproces beïnvloedt. Daarnaast heeft de simulatie tot doel na te gaan wat d...>>
Samenvatting
In de Calandtunnel is tussen de beide tunnelbuizen een vluchtkanaal aanwezig. Ter plaatse van het bovengelegen bedieningsgebouw bevindt zich in het vluchtkanaal een versmalling in de vorm van een trap. Met Building Exodus is nagegaan is of deze versmalling het vluchtproces beïnvloedt. Daarnaast is nagegaan wat de invloed is van de breedte van de vluchtdeuren op het vluchtproces.
De simulaties zijn uitgevoerd met een populatie van 225 personen, uitgaande van 500 meter file in de tunnel (over drie rijstroken). De eigenschappen van de populatie zijn stochastisch bepaald. In de simulaties is geen brandscenario opgenomen. De versmalling in het vluchtkanaal heeft in de simulaties geen invloed op het vluchtproces. De totale ontruimingstijd van de tunnel bedraagt circa 12,4 minuten. De ontruiming van de tunnelbuis bij een vluchtdeurafstand van 80 meter bedraagt circa 80 seconden. De onderzochte breedte van de vluchtdeuren beïnvloedt de ontruimingstijd van de tunnelbuis met circa 10 seconden. De verschillen zijn verwaarloosbaar ten opzichte van de totale cntruimingstijd van de tunnel.
De ontruimingstijd van de tunnelbuis bij een vluchtdeurafstand van 240 meter bedraagt circa 3 minuten. De onderzochte breedte van de vluchtdeuren beïnvloedt de ontruimingstijd van de tunnelbuis met circa 10 seconden. De breedte van de vluchtdeuren heeft in dit geval wel invloed op de wachttijden in bet vluchtproces. Verwacht wordt dat de invloed van de breedte van de vluchtdeuren op de ontruimingstijd bij grotere populaties (meer dan 225 personen) aanmerkelijk toe zal nemen.