Ondergrondse inrichting
Achtergrondinfo modellen
Spanningen in de bouwfase en de gebruiksfase van boortunnels
https://www.cob.nl/document/spanningen-in-de-bouwfase-en-de-gebruiksfase-van-boortunnels/
Auteur: F.P. Haring
Uitgever: Technische universiteit Delft
Uitgave: 2002 | Geüpload op: 1 mei 2016
Bij het berekenen van de spanningen in gesegmenteerde boortunnels met behulp van de Duitse, Franse of Japanse berekeningsmethoden wordt uitgegaan van de gebruik...>>
Samenvatting
Bij het berekenen van de spanningen in gesegmenteerde boortunnels met behulp van de Duitse, Franse of Japanse berekeningsmethoden wordt uitgegaan van de gebruiksfase.Tijdens de gebruiksfase zijn het eigen gewicht en de grond de bepalende belastingen. Bij deze berekeningsmethoden wordt gebruik gemaakt van een 2D model.
Verder wordt uitgegaan van het spanningsloos inbouwen van de ringen en een vlakke spanningstoestand in de segmenten. Bij de bouw van de Tweede Heinenoordtunnel is gemeten dat de ringen niet spanningsloos ingebouwd kunnen worden. Door diverse effecten, waaronder onder andere de vijzelkrachten benodigd voor het voortbewegen van de tunnelboormachine, ontstaan montagespanningen in de tunnellining. Deze montagespanningen hebben tot veel schades geleid, zoals het ontstaan van scheuren in de segmenten en het afspatten van stukken beton.
Het doel van dit onderzoek is om met behulp van een 3D-modellering (BorTAS) de optredende effecten tijdens de bouwfase en de servicefase van boortunnels te analyseren. In dit onderzoek zijn een bouwfaseberekening en een servicefaseberekening gemaakt van de Botlek Spoortunnel (Duitse tunnelsysteem) en van de Groene Harttunnel (Franse tunnelsysteem).