Nieuwe structuurvisie voor ondergronds transport

In de Nederlandse bodem ligt ongeveer driehonderdduizend kilometer aan ondergrondse leidingen. Daarvan bestaat achttienduizend kilometer uit buisleidingen voor transport van gevaarlijke stoffen, met name aardgas. De overheid verwacht hier in de komende jaren nog een flinke groei en wil daar met een nieuwe structuurvisie tijdig op inspelen. Wat betekent deze visie voor het COB-netwerk?

24 oktober 2012 | AUTEUR: Armand van Wijck

Nederland heeft een belangrijke, internationale rol in ondergronds transport. Met achttienduizend kilometer aan buisleidingen transporteren we jaarlijks zo’n honderdzestig miljoen ton aardgas, olieproducten en chemicaliën, waarvan bijna de helft bestemd is voor de export. Om deze positie vast te houden en in te spelen op de groeiende Europese economie, wil de Rijksoverheid het buisleidingennet uitbreiden. Hiertoe werd vorig jaar een Ontwerp-structuurvisie Buisleidingen opgesteld; de definitieve versie staat sinds deze week online. Begin oktober stemde de ministerraad ermee in de visie in te dienen bij de Tweede Kamer.

Ruimte vrijhouden

“In de Structuurvisie geeft het kabinet een integrale visie op het buisleidingentransport van gevaarlijke stoffen voor de komende jaren”, zo valt er te lezen in het persbericht. “In de Structuurvisie zijn leidingstroken aangewezen waar nieuwe buisleidingen voor het transport van gevaarlijke stoffen over lange afstand kunnen worden gelegd. Deze stroken sluiten – waar mogelijk – aan bij de huidige leidingen. Door buisleidingen te bundelen wordt er efficiënt met ruimte omgesprongen.”

Is deze structuurvisie van betekenis voor de achterban van het COB? “Jazeker, hoewel niet ieder lid van het platform Kabels en Leidingen, of een willekeurige gemeente, er direct belangen bij heeft”, reageert Sjaak Verburg, ambassadeur van het platform en adviseur ondergrondse infrastructuur bij Havenbedrijf Rotterdam. Verburg had een adviserende rol bij het opstellen van de Structuurvisie. “Interessant voor het COB-netwerk is dat het Rijk het belang van ondergronds transport bevestigt. De overheid zet buisleidingen nu op de agenda om daarmee voor de toekomst ruimte te reserveren.”

Koppeling

Naast aardgastransport is een ander belangrijk punt van de Rijksoverheid het bijdragen aan ‘een krachtig haven- en chemiecluster in Noordwest-Europa’. Uiteraard is de Rotterdamse haven hier deelgenoot van. Verburg: “Het Rotterdamse havengebied is een groot petrochemisch cluster. Dat kan alleen maar functioneren wanneer het een verbinding heeft met het achterland. De West-Europese industriële clusters kunnen alleen maar meer opleveren wanneer ze aan elkaar gekoppeld zijn. De structuurvisie biedt randvoorwaarden voor deze koppeling. Dat geldt voor Rotterdam, maar ook voor andere clusters, zoals in Moerdijk en Zeeland, en over de grens in Duitsland en Antwerpen.”

Het (petro)chemisch cluster van de Rotterdamse haven is een van de grootste ter wereld. (Foto: Flickr)

De overheid zal naast de Structuurvisie een regelgeving voorbereiden die gemeenten verplicht om buisleidingstroken vrij te houden van bebouwing. Vijf jaar lang krijgen gemeenten de vrijheid om deze stroken enigszins te verschuiven. “De Structuurvisie heeft in ieder geval geen gevolgen voor de huidige buisleidingen”, aldus Verburg. “Nieuwe leidingen moeten in de gereserveerde stroken gelegd worden, die in veel gevallen het tracé van bestaande buisleidingen volgen.”