Noord/Zuidlijn: Molly gespot, tunnels onder Damrak verbonden
Gepubliceerd op: 22-08-2011
De ontwikkelingen bij de Noord/Zuidlijn zijn nog steeds in volle gang. Op 24 augustus laat boormachine Molly voor het eerst haar gezicht zien, vorige week nog werden de geboorde tunnels onder het Damrak met elkaar verbonden.
Bron: Noord/Zuidlijn
Aankomst tunnelboormachine Molly op station Ceintuurbaan
Na haar aankomst bij de muur van het station twee weken geleden is Molly de afgelopen tijd druk bezig geweest met het voorzichtig doorboren van de muur en het maken van de laatste tunnelringen.
Om het doorboren veilig te laten verlopen is zij opgevangen in een zogenoemd Schild Transfer Systeem (STS). Dit is een reusachtige, drukdichte trommel, die gevuld was met water om tegendruk te geven aan het grondwater. Vervolgens moesten de boorders van aannemer Saturn een waterdichte afsluiting tussen tunnel en station maken, waarna het water uit de STS kon. Nu zijn zij bezig met het verwijderen van de steunconstructie (zie foto) en pas daarna kan het deksel van de trommel af.
In deze trommel verplaatsen ze Molly straks door het station Ceintuurbaan naar de noordkant van het station. Het is voor het eerst dat bij de Noord/Zuidlijn een boormachine op deze manier door een station in aanbouw wordt getransporteerd.
Geboorde tunnels onder Damrak met elkaar verbonden
De verbinding tussen de twee geboorde tunnels van de Noord/Zuidlijn onder het Damrak is een feit. De dwarsverbinding bevindt zich op ongeveer 25 meter diepte ter hoogte van het Beursplein en is de eerste van in totaal zes vluchtroutes die worden aangelegd in de geboorde tunnels van de Noord/Zuidlijn.
De dwarsverbindingen en nooduitgangen worden gemaakt met het oog op de veiligheid van de toekomstige metropassagiers. Ze zorgen voor een vluchtroute naar de andere tunnelbuis of naar de straat boven de tunnel, mocht zich in één van de geboorde tunnels een calamiteit voordoen met een metrostel.
Tussen Centraal Station en Vijzelgracht worden drie dwarsverbindingen gerealiseerd. Aangezien in het zuidelijk deel van het boortracé de tunnels gedeeltelijk boven elkaar komen te liggen, worden daar op drie locaties nooduitgangen gemaakt die op straat uitkomen.
Vriezen
Om deze mini-tunnel van ongeveer vier meter lengte veilig te kunnen uitgraven, moesten de bouwers van de Noord/Zuidlijn eerst de grond tussen de metrotunnels bevriezen. Toen het vrieslichaam vorige week een dikte van ongeveer twee meter had bereikt, kon men veilig aan de slag. De eerste stap was het verwijderen van een tijdelijk betonnen tunnelsegment uit de met speciale stalen segmenten omgeven “deuropening” van de dwarsverbinding. Vervolgens konden de bouwers de dwarsverbinding uithakken binnen in het stevige en waterdichte vrieslichaam.
In totaal hebben ze 70 kubieke meter bevroren grond uitgegraven. Na het graven is de dwarsverbinding tijdelijk afgewerkt met zogenoemd spuitbeton. De constructie is echter nog niet gereed; de komende maand wordt nog de definitieve betonnen binnenwand aangebracht.